Mandag, den 23. juli 2012 Blæst til kuling fra SV/V. Vejrmeldingen lover endelig nogle fine sommerdage. Det stormer i dag fra SV, men fra i morgen skulle det blive fint sejlervejr med let vind og temperaturer omkring de 25 grader. Derfor tager vi på Kirmar allerede i dag for at være tidlig på vej til Sønderborg i morgen. Lis og Vagn i Svanen fra Middelfart ligger her i Haderslev og vil sejle sammen med os. Det glæder vi os til. Vi har aftalt at sejle til Flensborg, fordi jeg har en termin på Sønderborg Sygehus den 2.august. Så er vi sikker på, at vi kan være der til tiden. Tirsdag, den 24. juli 2012 Sol, svag vind fra SØ. Afg. Haderslev kl. 8.05 Ank. Årøsund kl. 12.00
Vi er tidlig klar til afgang og sejler glad ud af fjorden. Vi glæder os til et par rigtige sommerdage og ønsker hinanden "god tur" med et lille glas. Morgensolen glitrer gyldent i vandet, og blishønsene med deres yngel kvidrer og tumler sig langs med vandkanten. Der er også en del ænder igen, som vi har savnet i fjorden sidste år og flere ålekrager dykker efter deres morgenmad. Der er ikke meget trafik på fjorden endnu, men ved duc d'albe ligger flere sejlere for anker og nyder den stille morgen. (Duc d' alberne ved Djævleøen er for længst fjernet og erstattet med HSF's pæle, der bliver flittigt benyttet af både Haderslev-sejlere og gæstesejlere, men betegnelsen har holdt sig over årene.)
Ud fra Årøsund og Årø strømmer bådene ud af havnen og danner en livlig trafik i begge retninger mod syd og nord af Sundet og ud i Lillebælt og jeg fornemmer den sædvanlige kildren i maven når vi starter på en tur. Efter at vi har sat Kirmar til salg må vi jo regne med, at det måske er den sidste sommer for os på vandet og tænker ofte over, hvordan det vil blive for os fremover. Det sidder vi og spekulerer over, mens vi passerer den grønne kost ud for Raade og går på kurs til Sønderborg. Mens vi passerer Halk Hoved undrer vi os over, at Lis og Vagn på Svanen ikke for længst har indhentet os, da vi har set dem komme ud af fjorden. Næsten samtidig kalder Vagn over VHF. En bolt på deres generator er knækket, og de kan ikke bruge motoren, og på grund af det stille vejr kan de heller ikke bruge sejlene. De ligger altså ved den grønne kost og driver lige så stille og venter på at nogen vil hjælpe dem og trække dem i havn. Der var ikke noget at betænke sig om, Kirmar laver en kovending og Erwin og Vagn aftaler, hvordan Svanen skal slæbes til Årøsund, hvor det sikkert er nemmest at få den nødvendige hjælp.
Vi fortøjer Svanen på siden af Kirmar med mange fendere imellem og sejler langsomt tilbage mod Årøsund. Lis og Vagn fortæller, at de har spurgt flere forbipasserende sejlere om hjælp - men der var ingen af dem der ville. Så spørger man sig, hvor den før kendte gode sømandskab og hjælpsomhed blandt sejlerne er blevet af? Vi kan godt huske, da vi med Kirmar var på vej fra Endelave mod Tunø og lå i vindstille nordvest for Svanegrunden i nærheden af Søgrunden ved Gylling Næs med en defekt i en næsten ny Volvo brændstof-fødepumpe, der viste sig ikke at kunne repareres. Dengang søgte vi også efter nogen som kunne hjælpe os. Vi kaldte på en tysk sejler i nærheden over VHF, der dog ikke hørte os. Det gjorde Lis og Vagn til gengæld, der sejlede med Svanen ca. 3 sømil fra os med kurs mod Marselisborg. De betænkte sig ikke længe, kaldte på os og kom os til undsætning og slæbte os helt ind til havnen i Hou, hvor de holdt os med selskab til næste dag, inden de sejlede videre. - Det mindes vi nu og snakker om. -
Der sejler flere hurtige motorbåde forbi os, der ikke viser hensyn og tager farten af, selv om det tydelig kan ses, at bådene er bundet sammen. Det er lidt kritisk at sejle sådan ind i en velbesøgt havn, og Vagn bruger hornet flere gange for at gøre opmærksom på os og få de udadgående skibe til at holde tilbage. Ved den frie landgangsbro lægger vi til og forhaler Svanen fra vores side og foran os til broen. - Man må sige at det at kalde det for landgangsbro er en stor overdrivelse. Broen er så smal at man - når man skal hoppe fra skibet - risikerer at gå lige i vandet på den anden side, hvis ikke ens balanceevne er helt i top. Jeg føler mig i hvert fald ret usikker og er glad for, da Erwin og Vagn tager over og jeg og Lis skal klare resten fra skibene. Det ville ikke undre mig, hvis et par sejlere allerede har taget en vandgang her - særlig i blæsevejr. Men det undrer mig virkelig, at man af sikkerhedsmæssige grunde ikke for længst har lavet den bro 30 cm bredere, da der ville være god plads til det.
Men nu er vi altså kommet godt i havn. Erwin og Vagn går op til bådebyggeren, som har arbejdet for os før og som Erwin kender godt, hvor de kan låne noget værktøj, og så går Vagn i middagsvarmen i gang med at bore den knækkede bolt ud for at skifte den ud med en reservebolt, og det viser sig at være et slidsomt foretagende. Imens flytter vi Kirmar til en fri bådplads og mere bevægelsesfrihed. Vi vil ikke sejle videre, før vi kan se hvad der sker med Svanen og håber på, at vi i morgen sammen kan fortsætte til Sønderborg. Og Vagn klarer den, selv om det var hårdt og sveddryppende, motoren kommer i gang og Lis og Vagn sejler ind på pladsen ved siden af os.
Efter problemet er løst, må Lis og Vagn sunde sig lidt. Vi får en god aften endnu, går en tur og møder Gunhild og Finn, der ligger i havnen med Capella. Havnepenge: 130,00 kr. Sejlet distance: 19,10 sm
|
Onsdag, den 25. juli 2012 Sol, svag vind fra SØ. Afg. Årøsund kl. 8.20 Ank. Sønderborg kl. 12.50
Lis er lidt anspændt - men solen skinner, det er næsten stille og Svanens motor kører fin igen. For en sikkerheds skyld sejler vi ca. 1 sømil efter dem, men efterhånden bliver vi optaget af den dejlige stemning på vandet, det velkendte landskab som glider forbi og de få lystsejlere, der passerer os. Da vi nærmer os Alssund bliver der stadig flere og vi møder en Rasmus 35 uden mast, der sikkert har været en tur i kanalerne. Fra Dyvig myldrer det ud med sejl- og motorbåde der fordeler sig mod syd og nord, og fra Sønderborg nærmer der sig en hel armada. Nu gælder det om at være opmærksom. Man kan altid se, når broen lige har været åbnet. I dag kommer os mange tyske og danske, et par svenske og en meget stor engelsk motorbåd i møde. Flere af de hurtiggående motorbåde sejler stærk og tæt forbi, så vi bliver kastet rundt i deres hækbølger - det er ikke altid de mest venlige tanker de får med fra os. Kl. 12.30 går vi under broen og kort efter finder vi en grøn plads i Sønderborg Lystbådehavn og på samme bro, hvor Lis og Vagn allerede har lagt til. Efter opklaring af skibet går vi op til byen og nyder et stjernskud og en fadøl på Cafe Cairo på Rådhuspladsen. Det har vi fire prøvet før - og det er lige så godt endnu, men er steget med 10 kr. Vi handler lidt i Føtex og tager så til trafikhavnen ved Sønderborg Slot. Havnen, der var næsten hel tom mens vi sejlede ind til Sønderborg er nu fyldt til bristepunktet af de gamle bevaringsværdige skibe der traditionstro sejler Fyn rundt. Sejladsen, der startede i Kerteminde den 21. juli slutter i Svendborg den 28. juli. Der er stor aktivitet rundt omkring skibene, der næsten alle er meget flot vedligeholdt. Her oser det af tradition, romantik, tjære og sømandskab, de hårde sømandstider er fortid og der snakkes og festes. Vi blander os i mylderet og beundrer skibene med deres tunge rig og grej, og mindes vores Kirmar II, der jo ikke var et gammelt skib, men mindede med sin gaffelrig og de rødbrune sejl dog en del om det. Vi snakker med nogle af besætningerne og erfarer, at turen går videre til Faaborg i morgen tidlig.
Havnepenge: 140,00 kr. Sejlet distance: 25,40 sm
Torsdag, den 26. juli 2012 Sol, svag vind fra N/NV.
Bevæbnet med mit kamera skynder jeg mig op til molen for at se de gamle skibe stævne ud, mens Erwin betragter det hele fra dækket på Kirmar. Det ser flot ud mens det ene efter det andet sejler forbi. Mit kamera laver gode billeder, men det er et stort problem når solen står direkte på displayet - så kan jeg faktisk ikke se noget som helst og fotograferer i blinde, og mine øjne står til sidst i vand. Der mangler en søgeokular, som man kan se igennem for at fokusere på motivet. Mit Canon Cyberspot er ellers dejlig let og kan være i en jakkelomme i stedet for som Erwins Minolta, der også laver meget gode billeder, men skal transporteres i en taske eller hængende rundt om halsen. - Jeg får nu taget nogle billeder, som kan gå an.
|