|
|
Fredag, den 3. september 2010
Sol med skyer imellem, let vind fra SV.
Afg. Haderslev kl. 11.20
Ank. Middelfart kl. 15.10
Nu kan vi ikke holde det ud længere! Kirmar har ligget landfast siden vi kom hjem fra ferie og er kun blevet entret til nogle hyggetimer og en enkel overnatning. Efter den regnfulde august vil vi sejle til Bågø et par dage, inden båden skal op på land. Erwin har planlagt at få sin ankel opereret for at blive fri for de mange smerter. Derfor skal båden allerede gøres vinterklar og sæsonen slutter meget tidligt for os i år.
Det er dejligt at være ude, og ved den grønne kost ved Linderum fortryder jeg, at sejlturen bliver så kort og foreslår, at vi fortsætter til Middelfart. – En lille kursændring og vi er på vej. Over VHF hører vi fra Lis og Vagn, at de er på vej til Haderslev. Sorte skyer trækker op over Jylland, lyse cumulusskyer over Fyn. Dejlig sejlads for genua i halv vind – fra Brandsø agten for tværs. En flyvemaskine over os laver kunstflyvning, inden den til sidst forsvinder i det fjerne. Mens vi nærmer os Fænøsund, bliver de sorte skyer stadig større og begynder at trække over bæltet, så jeg henter regntøjet op for en sikkerheds skyld. Men der kommer kun nogle små dryp mens vi lægger til ved bro 3 og vi skynder os at sætte cockpit-presenningen på.
God aften, mens det tunge skydække nu også breder sig over Fyn og vinden skifter fra SV til NV og tilbage igen. Der ligger tre Rasmus 35 ved vores bro, og under en brotur møder vi Lilian og Heiner ved deres Nauticat.
Havnepenge: 130,00 kr.
Sejlet distance: 22,90 sm
Lørdag, den 4. september 2010
Sol, jævn vind mellem NV/N, koldt.
Vi cykler en tur ind til byen og gågaden. Vejarbejdet fra for to år siden er nu afsluttet. Der er hyggeligt i byen, der er markedet. Torvet har fået et springvand og på en tribune sørger et Band for underholdning. Også havnen viser et nyt ansigt. Derfra cykler vi til Kongebrogården, hvor der ligger en båd fra HSF, men der er ingen ombord. Vi ser os lidt om og nyder udsigten herfra, men vinden er overraskende kold og så cykler vi tilbage gennem den flotte skov – men med nogen forsigtighed. Stien opviser mange store huller, der sikkert skyldes den sidste måneds kraftige regnskyl. Vi slentrer lidt rundt på gågaden endnu, hvor der er lidt mere læ og tager så tilbage til havnen og Kirmar.
|
|
|
|
|
Erwin i Middelfart |
På torvet i Middelfart |
Udsigt til byen fra Kongebrohavnen |
|
Der ankommer flere sejlere - men ingen som vi kender.
Havnepenge: 130,00 kr.
Søndag, den 5. september 2010
Sol, svag vind fra Ø/NØ, koldt.
Afg. Middelfart kl. 9.40
Ank. Årø kl. 12.30
Der skal være kapsejlads fra Middelfart, hvor sejlerne gør klar til afgang. Vi sætter genua og kommer dog godt ud af Fænøsund, inden kapsejladsfeltet kommer rigtigt i gang. Ude i bæltet svinder vinden og vi må have motor til hjælp. Mens vi sejler meget langsomt for at trække turen ud, har vi rigelig mulighed for at nyde udsigten omkring Brandsø. Der er ingen aktivitet at spore på øen, og vi mindes gerne de mange gode timer, da vi travede tværs over eller hele vejen rundt om øen sammen med vore børn, hvor vi kunne iagttage dyre- og fuglelivet på nært hold, ligge med ”Sagaen” ved broen og bade fra stranden eller hoppe i baljen fra skibet. |
|
|
|
|
|
|
Møde med marinefartøj |
Svaner ude i Lillebælt |
|
|
Der er kun få gæstesejlere på Årø, så der er frit valg mellem pladserne. Der kommer senere dog et par danske og tyske sejlere ind. Vores tyske nabo fortæller, at han sejler hele sommeren, og han har flere planer endnu for i år. Vores anden nabo er fra Assens og kendte godt Käthe og Svend Åge. Han fortæller os meget om de gode gamle dage på havnen i Assens.
Havnepenge: 120,00 kr.
Sejlet distance: 14,90 sm
Mandag, den 6. september 2010
Sol, svag NØ vind
Afg. Årø kl. 10.15
Ank. Haderslev kl. 12.40
Vi driver langsomt for genua til fjordmundingen, hvor vi lige veksler et par ord med Lis og Vagn, der er på vej hjem. Dejlig tur ind ad fjorden til Haderslev. Vi er noget vemodigt og snakker om, hvordan det mon vil gå efter den operation.
Fin weekend!
Sejlet distance: 10,00 sm |
|
|
|
|