Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
  Fra båd til båd
  Sjælland rundt
  Kieler Kanal/Ejder
  Slien
  Århusbugten
  Odense og Korsør
  Mariager Fjord
  I det Sydfynske Øhav
  Sommer 2008
  Sommer 2009
  Sommer 2010
 
  • Forside
  •  
  • Forårstur til Assens/Bågø
  •  
  • Assens/Bågø side 2
  •  
  • Assens/Bågø side 3
  •  
  • Sommertur: Drejø/Marstal
  •  
  • Drejø og Marstal side 2
  •  
  • Heiligenhafen
  •  
  • Heiligenhafen side 2
  •  
  • Heiligenhafen side 3
  •  
  • Heiligenhafen side 4
  •  
  • Heiligenhafen side 5
  •  
  • Kappeln
  •  
  • Kappeln/Sønderborg
  •  
  • I Sønderborg
  •  
  • Årøsund/Haderslev
  •  
  • Efterårstur Middelfart/Årø
  •  
  • Eftertanker
  •   Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Heiligenhafen side 4  
      <- Forrige side Næste side ->

    Onsdag, den 30. juni 2010

    Overskyet, senere opklaring med jævn/frisk vind fra V/SV.

    Efter en rolig nat står vi op til en overskyet himmel og en mærkbar afkølet luft. Erwin lægger kurs, jeg plotter ind. Vi har sat os to muligheder: Enten tværs over Østersøen til Slien, eller over Kieler Bugt til Laboe eller Strande. Begge steder har vi været før, mens Slien er et godt udgangspunkt til den videre færd. Hvis vi sejler over Hohwachter Bugt, skal vi respektere militærområdet med de mange skydefelter og øvelsesområdet for U-både. En sejler har fortalt os, at der ikke foregår øvelser i juli måned. På Internettet har jeg dog ikke kunne finde præcise oplysninger herom. Vi vil nu være på den sikre side og cykler derfor til fiskerihavnen, hvor ”Wasserschutzpolizei” har kontor. En venlig betjent finder en liste frem for området hvoraf det fremgår, at der er øvelser hver eneste dag. Vi skal altså sejle lidt udenfor skibsruten Kiel – Femernsund. Han giver os en kopi af øvelsesplanen og mange gode ønsker til vores sejltur med på vejen, mens han fortæller, at han har en ældre far, der også sejler endnu, men efterhånden for sikkerhedens skyld ofte har en gast med.

    Vi forlader ikke fiskerihavnen uden at have spist vores Fischbrötchen til frokost. Der er flere muligheder for det på havnen – og efterhånden har vi prøvet dem alle. Der var ingen, som kunne måle sig med kiosken på Flensborgs inderhavn – men vi er alligevel godt tilfredse.

    Endnu engang går vi en længere tur gennem byen og finder mange små gader og stier, hvor vi ikke har været endnu, og vi ser mange forskellige hustyper – der er ikke den historiske stil, som den findes i området omkring markedspladsen.  På vej til kirken kommer vi forbi Heiligenhafens museum i en køn gammel bygning i jugendstil.
     
    Markedspladsen Heiligenhafen Fiskerihavnen Heiligenhafen ifm. Havnefesten
    (Foto: Turistinfo Heiligenhafen)
    Heimatmuseum Heiligenhafen
    (Foto: Turistinfo Heiligenhafen) 
     

    I dag er kirken åben, den virker meget enkel og næsten streng med et alter af mursten, der dog bliver oplyst gennem tre farvestrålende vinduer. Man går ud fra, at kirken stammer fra omkring 1250, hvor byggeriet begyndte. Tårnets dansk prægede trappegavl, der rager højt op over byen, blev bygget i 1637, efter at det første tårn af et lynnedslag og efterfølgende brand var total ødelagt. Koret i flot træskærerarbejde er den ældste endnu holdne del af kirken og stammer med figurerne af Adam og Eva fra 1600-tallet.

     
    Kirken i Heiligenhafen set fra Markedspladsen Kirken i Heiligenhafen indv.
     

    Foruden den evangeliske findes der også en katolsk kirke i Heiligenhafen, som vi dog i dag ikke kommer ud til.

    Til sidst handler vi lidt ind til aftensmaden, der består i dag af omstegte kyllingelår, brasede kartofler og Reginas salat. Vi forstår ikke danskernes modvilje mod tysk kød og tyske madvarer. Kyllingelårene er ikke pumpet op, som vi så fin kalder naturelmarineret, og det kan smages. Koteletterne er sarte og saftige.  Jordbærrene er mørkerøde og lige modne alle sammen og der findes ingen rådne eller skimle steder og koster 2,50 € pr. ½ kilo, mens vi betalte 30,00 kr. pr ½ kilo i Marstals Superbrugsen for en kvalitet, hvor jeg skulle skære en lille håndfuld frugtkød fra.

     

    Om aftenen går vi en tur op til standen, hvor bølgende med hvide toppe kommer langtfra og ruller op mod kysten. Jeg sopper lidt langs med strandkanten. Vandet er ikke varmt – men heller ikke mere så koldt som jeg havde regnet med. Dagen slutter i cockpittet med en kop kaffe og en portion jordbær, hvor vi snakker om dagens begivenheder. Vi vender tanken endnu engang omkring en afstikker til Femern, men dropper den ret hurtigt, da vi under to forskellige sejlture har ligget flere dage både i Burgstaken og i Orth og har været meget omkring der.

     

    Havnepenge:    16,00 €

     

    Torsdag, den 1. juli 2010

    Sol, vindstille, i løbet af dagen let vind fra østlige retninger.

     

    I dag cykler vi ud til Naturcentret Grasvarder, Heiligenhafens beskyttede naturområde. Vi får at vide, at man skal tilslutte sig en føring med guide, for at få adgang til udsigtstårnet. Hele turen gennem reservatet tager dog 1½ time, det kan Erwins ben ikke klare. Vi står og snakker lidt og forklarer situationen. En praktikant får nøglen til tårnet og lov til at gå en kort tur med os gennem området. Grasvarder er allerede synsmæssigt meget interessant, da det ligner krogede landtunger, der bliver holdt sammen af en smal landtange. Disse landtunger og saltenge ligger kun lidt over vandoverfladen og kan ofte blive oversvømmet. Derfor vokser her specielle planter der kan tåle både vand og salt. Vi får fortalt, at der her ruger og raster ca. 40 arter vadefugle, ænder, svaner og gæs, og at der i oktober kan samle sig op til flere tusinde forskellige trækfugle på en dag. Nede på stranden viser hun os en rugeplads, der er særlig beskyttet med et bur af hønsetråd for at beskytte reden for rovfugle.

     
    På Grasvarder
     
      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2018 Andrewscom