Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
  Fra båd til båd
  Sjælland rundt
  Kieler Kanal/Ejder
  Slien
  Århusbugten
  Odense og Korsør
  Mariager Fjord
  I det Sydfynske Øhav
 
  • Forside
  •  
  • Faaborg
  •  
  • Faaborg 2
  •  
  • Marstal
  •  
  • Marstal 2
  •  
  • Rudkøbing
  •  
  • Rudkøbing 2
  •  
  • Svendborg
  •  
  • Avernakø
  •  
  • Assens/Haderslev
  •  
  • Sønderborg
  •  
  • Aabenraa
  •  
  • Aabenraa 2
  •  
  • Assens/Haderslev
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Logbog i øvrigt 2
  •  
  • Eftertanker
  •   Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Svendborg  
      <- Forrige side Næste side ->
    Søndag, den 29. juli 2007
    Lidt sol, skyet, frisk vind fra V.
     
    Afg. Rudkøbing    kl.   9.45
    Ank. Svendborg kl. 11.40

    Mellem et par byger kommer vi godt ud af havnen, trods den kraftige vind. Da vi først er i renden, går det hele som sædvanlig af sig selv. Trods vejret nyder vi udsigten til Bregninge Kirke og den flotte tur forbi Valdemars Slot og Thurø og forbi de mange kønne huse der ligger langs med Svendborg Sund.

     
    Bregninge Kirke Valdemar Slot Motiv v. Svendborg Sund
     

    Der har sikkert ikke været meget udskiftning i Svendborg havn, der er optaget alle steder. Vi får plads på siden af en hollandsk Rasmus 35, der ligger langs med kajen, og de to skippere falder hurtigt i snak. Konen tager også et nap med under fortøjningen, og da begge snakker tysk, går det et godt stykke tid, inden vi har klaret båden op. Der kommer straks to både endnu ved siden af os, en fra Nyborg med fire flinke personer og en hollandsk båd mere, hvis besætning vi dog ikke kommer sådan i kontakt med. Alt går stille og roligt for sig, mens de fortæller, hvor de kommer fra og hvad de har været igennem.

    Regnen siler ned igen et stykke tid, som så går over i byger. Vi trækker i regntøj for at trave en tur rundt på havnen. Det ser ud til, at den stadigvæk er i en elendig forfatning. Bolværket langs med molen er så råddent, at vi fra naboskibet må finde et nogenlunde sikkert sted, hvor vi kan kravle op på molen. Her snubler vi med det samme over skæve og løse brosten - det er direkte livsfarligt, så vi må se os godt for, når vi vil i land. Det med brosten belagte fortov er hullet og ujævnt, der er store fordybninger mange steder, der nu er fyldt med vand. Det "sikreste" er at benytte cykelstien, som cyklisterne nok ikke er så begejstret for. Vi har undgået havnen i flere år, fordi vi har haft dårlige erfaringer, når så mange både ligger fortøjet i pakker, men også på grund af de dårlige sanitære forhold. Der er ikke sket mange forbedringer i alle de år. Men nu skulle store planer for nye havneanlæg foreligge, og vi håber, at også fortøjningsmulighederne bliver forbedret, da selve Svendborg by altid er et besøg værd.

    På den runde lystbådehavn ved Sundet møder vi et par sejlervenner fra HSF, der er frustreret over de pladsforhold her, hvor de skal klatre over flere både og joller for at komme i land, og det er ikke let med et handikap.

    En lille bytur skal der også til, og vi afslutter turen ved Træskibs-broen, hvor der ligger et par flotte træskibe, der sejler med turister om sommeren. Den traditionelle "Fyn rundt"-sejlads for træskibene er lige afsluttet. Her er den kønneste del af havnen med de maleriske gamle restaurerede bygninger i baggrunden.

    Vi spekulerer på at gå ud at spise, da det er vores bryllupsdag. Ved kajen ligger et restaurations-skib, der ser spændende ud. - Men efter de sidste dage i Rudkøbing er vi rigtig trætte - vi gider faktisk ikke at klæde om - i dette blæsevejr er der mere hyggeligt på Kirmar, og så tilbereder vi lammefileter og friske grønsager til en lækker middag.

    Det blæser mere op igen, men der er dejlig ro om natten, fordi vi ligger i læ for byen.

    Havnepenge 130,00 kr.
    Distance             9,60 sm
     
    Mandag, den 30. juli 2007
    Kuling fra V/NV, byger
     
    Havnedag
    Vi tager regntøj på og traver en tur op i byen. Der er mange mennesker i gågaden, alle mere eller mindre irriteret, de prøver på at komme udenom de store vandpytter, mens børnene iført gummistøvler trasker igennem og nyder det. Vi står under markiserne og afventer, til de voldsomme byger er holdt op.

    Svendborg startede i 1100-tallet som borg ved sundet, og der dannede sig efterhånden en fiskerby omkring den. Da den blev til en by, kaldtes den Swineborg, der i tidens løb blev til Svendborg. I middelalderen udviklede Svendborg sig til en vigtig handels- og håndværkerby og - tæt på Østersøen - med søfarten som hovederhverv. I 1253 fik byen sine købstadsrettigheder. Den tidlige historie er præget af krige, plyndringer, brande, pesten og kolera, der kostede mange borgere livet. I det 19. århundrede udviklede byen sig igen med skibsværfter, handel, Navigations- og søfartsskolen m.m. Svendborgsundbroen blev indviet i 1966 og forbandt Fyn med Tåsinge og over den i 1962 opførte Langelandsbro Tåsinge med Langeland. Under den økonomiske krise 1990'erne tabte Svendborg både værfts- og industrivirksomheder, og dermed mange arbejdspladser. I dag satses der meget på handel, skoler og turisme. Den gamle bydel er meget velholdt og hyggelig med sine smalle gader, gårdspladser og torve, hvor der er udendørs servering om sommeren. Det frister dog ikke så meget i sådant et vejr som i dag. Da Svendborg ligger på en bakkeskråning, har man mange steder en fin udsigt over byen og sundet.

    På byens højeste punkt ligger Vor Frue Kirke, som vi går op til ad en høj og flot granittrappe. Kirken stammer fra 1200-tallet og blev udbygget i årenes løb og fik i 1768 sit lanternespir. I 1884 gennemgik kirken en stor restaurering, der blev fulgt op med en renovering i 2004. Lige i nærheden ligger Svendborgs ældste private bygning fra 1560 Anne Hvides gård, nu museum.

     
    Vor Frue Kirke og Anne Hvides Hus Efter havariet -
    Kirmar har fået skrammer
    Skaderne undersøges
     

    Senere handler vi ind i Føtex, hvor der er meget trængsel. Folk skubber hektisk rundt med deres indkøbsvogne og smider med affald i grønsagsafdelingen, selv om der står affaldsspande flere steder. Man kan tydelig se, at der er god handel i nye gulerødder. Der er lang kø ved kasserne, så vi er glade, da vi er tilbage på Kirmar ved kaffetid.

    En sejler midt i "pakken" foran os vil ud at sejle. Hele rækken er med i forberedelserne til at forhale, mens sejlerne rundt omkring ser til og er klar med gode råd. Som båd nr. 5 i rækken ligger en stor motorbåd fra Falsled, der faktisk virker lidt malplaceret ved siden af sejlbådene. Erwin og vores hollandske nabo går op i stævnet for at se, hvad der foregår, mens jeg sidder afslappet i cockpittet med en bog. Pludselig hører jeg et brag og mærker et hårdt stød mod vores skib, mens Kirmar rykker i fortøjningerne. Jeg farer op på dækket og ser, at den store motorbåd sejler fuld fart fremad og dermed trækker hele "pakken" med rundt og ind mellem sin og den foran liggende "pakke". Derved bliver den inderste båd - en katamaran, som er ubemandet - trykket hårdt tilbage og mod Kirmar’s stævn. Derefter kommer hele den foran liggende "pakke", hvis fortøjninger er spændt til bristepunktet, med fuld kraft tilbage og imod os, hvorved flere skibe bliver skubbet mod hinanden. Det er et helt virvar. Folk råber forfærdet op og forstår ikke rigtigt, hvad der egentlig sker og undersøger deres skibe for skader. Føreren af motorbåden lægger fra og sejler over til den anden side af havnen, men kommer senere og besigtiger skaderne under overværelse af politiet. Han tager det fulde ansvar for den ulykkelige hændelse, og oplyser sin adresse og forsikringsdata. Kirmar har fået nogle skrammer over vandlinien, men hvor dybe de er og hvor stor skaden er, kan vi først se, når skibet kommer på land til efteråret og kan undersøges grundig. Muligvis skal en sagkyndig fra forsikringen vurdere skaden. Et held i uheldet er for os, at den har ramt Kirmar på sit stærkeste punkt, og så kan vi trygt fortsætte vores sejlads.

    Det gik værst ud over den sejlbåd der ville ud at sejle, da den både fik et stort anker ind forfra og da pakken kom tilbage ramte den også et stort anker bagfra. Hårdt gik det også ud over den katamaran, som blev skubbet mod vores stævn, hvor blandt andet det stålrør, som holder pontonerne sammen, blev bøjet. Katamaranen var fra Kerteminde, skipperen var rejst hjem, så det var nok ikke rart for ham at få beskeden om havariet.

    Erwin fortalte senere, at det ellers så ud til, at de enkelte sejlere havde tjek på tingene, men han selv havde foreslået, at den tyske sejler bedst sejlede fremad ud af rækken mod vinden i stedet for bagud, men fik af nogle af de danskere i rækken besked på at blande sig udenom. Hvorfor motorbåden sejlede fremad med fuld fart, kommer der mange versioner om, men vi finder ikke ud af den virkelige årsag og holder os derfor tilbage med udtalelser og gætterier. De tyske sejlere er forståelig nok meget chokerede og opgiver at sejle ud. Jeg får det rigtig dårligt ved tanken om, hvad der kunne være sket, da jeg ser at konen kommer op fra kahytten med en baby i favnen. Også på den store sejlbåd ved siden af havde der før siddet flere børn bag på badebroen og hygget sig, men de var heldigvis ikke på skibet ved sammenstødet.

    Diskussionen rundt om på skibene varer længe, der søges efter skader og fotograferes til dokumentation - men heldigvis er der ikke kommet personer til skade.

    Vi bliver på Kirmar resten af dagen og prøver at slappe af over en bog. Aftensmaden består af "Vikinger-kølle" med bønner og kartofler.

    Havnepenge 130,00 kr.

    Tirsdag, den 31. juli 2007
    Kuling fra V/NV, lidt finregn og byger
     
    Havnedag
    Der er rotering i vores "pakke" og de to yderste både flytter på en fri plads bagved til molen. Alle hjælper til. Ingen panik i dag! - Jeg må gå langt til "Vaskeriet" for enden af havnen for at få et bad.

    Senere går vi - dengang i tørvejr - en tur op i byen igen, hvor det vrimler med glade turister. Ved Banegården bliver der gravet op under gaden. Her har man fundet resterne af et Franziskaner-kloster og flere genstande fra klosterets tid. På Kirkestrædet besøger vi Nicolai Kirken, der er fra 1200-tallet og Svendborgs ældste kirke. Man siger, at den har stor lighed med Lübecks Domkirke og er bygget i en senromansk stil med buer og hvælvinger. De blyindfattede vinduer har motiver fra bibelen i farvede glas. Sit tårn fik kirken i det 15. århundrede, hvor der blev udvidet og tilbygget. I 1892-94 gennemgik kirken en renovering, hvor kirken, der til det tidspunkt var hvid kalket, blev ført tilbage til sit oprindelige udseende.

    Gennem små gader og smøger og gamle huse søger vi tilbage til havnen, hvor vi hos fiskehandleren køber mørk sej-filet til aftensmaden. Det smager lidt som torsk, er dog noget grovere i kødet.

     
    TV 2 kommer på besøg Kamera mod Kamera
     

    Der kommer et kamera-team fra TV2 og forhører sig om ulykken i går. Erwin giver en forklaring om hændelsen, mens fotografen balancerer sit tunge kamera over skibet og fotograferer. Jeg skynder mig ned efter vores fotografiapparat, og så står vi pludselig "kamera mod kamera". Om aftenen kan vi så se Erwin i nyhederne fra TV2, men der er ikke meget af optagelsen tilbage. Jeg siger ellers til Erwin, at der med ham nu endelig kom et fornuftigt menneske i fjernsynet! Men vi får dog også nyhederne at se.

    Havnepenge 130,00 kr.

      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom