Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
  Fra båd til båd
  Sjælland rundt
  Kieler Kanal/Ejder
  Slien
  Århusbugten
  Odense og Korsør
  Mariager Fjord
  I det Sydfynske Øhav
 
  • Forside
  •  
  • Faaborg
  •  
  • Faaborg 2
  •  
  • Marstal
  •  
  • Marstal 2
  •  
  • Rudkøbing
  •  
  • Rudkøbing 2
  •  
  • Svendborg
  •  
  • Avernakø
  •  
  • Assens/Haderslev
  •  
  • Sønderborg
  •  
  • Aabenraa
  •  
  • Aabenraa 2
  •  
  • Assens/Haderslev
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Logbog i øvrigt 2
  •  
  • Eftertanker
  •   Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Marstal  
      <- Forrige side Næste side ->
    Fredag, den 20. juli 2007
    Sol, letskyet til tider klar blå himmel, svag vind.
     
    Afg. Faaborg   kl.   7.50
    Ank. Marstal  kl. 11.50

    Det er dejligt at nyde turen, selv om det foregår for motor, i det dejlige vejr, mens landskabet forbi Bjørnø og Avernakø langsomt glider forbi. I Revkrogen ligger flere skibe for anker, bl.a. traditionsskibet Jensine fra Haderslev.

    At sejle ind til Marstal er altid spændende - til venstre den lange mole og på højre side industrihavnen og skibsværftet, der stadig er i gang. Flere broer er optaget af små fiskefartøjer og joller, så der stadigvæk findes et fiskermiljø. Der er god plads i lystbådehavnen endnu, men desværre vælger vi en af de første pladser i rækken, hvor pælene står meget ugunstig til hinanden, og så knuser vi vores landgangsstige, fordi der ikke er plads nok til at manøvrere. Det er selvfølgelig meget ærgerligt, men det er ikke altid let at se fra cockpittet hvad der sker foran, selv om jeg fægter med armene og gør tegn til Erwin og holder fra så godt jeg kan. Så vi er lidt slukøret, efter at vi har fortøjet - det er nu også en dum bås! Erwin kan dog erstatte det manglende trin midlertidigt med tovværk, så at stigen fortsat kan bruges forsvarligt.

    Over lidt frokost slapper vi af, mens vi drøfter hændelsen og herved kommer i tanken om, at vi har et trin liggende i reserve et sted, fordi vi havde afkortet stigen efter købet. Så er spørgsmålet bare, hvor og hvor godt vi har gemt det!?

    Marstal er Ærøs største by med ca. 2.200 indbyggere. I 1500-tallet var Marstal et lille fiskerleje, der udviklede sig med hjælp af et udbredt og blomstrende smugleri til en betydningsfuld søfartsby. Dette var muligt, fordi Ærø lå udenfor det kongelige Danmarks toldområde. Marstals historie er spændende at læse, og man kan finde mange dokumentationer, billeder, skibsmodeller og redskaber på Marstals Søfartsmuseum.

    Vi går op til byen for at besøge kirken en gang igen. Inden kirken blev bygget i 1738, brugte Marstal-boerne kirken i Riise, der ligger sydvestlig fra Marstal. I 1772 blev kirken udvidet med et tværskib, og 1920 fik den i anledning af genforeningen mellem Nordslesvig og Danmark sit tårn. Syv kirkeskibe vidner om udviklingen af søfarten mellem det 18. og 20. århundrede og byens tilknytning til havet på godt og ondt. Altertavlen er malet af grønlandsmaleren Carl Rasmussen i 1881 og viser Jesus ved søen Genezareth, mens han stiller stormen. På den nu nedlagte parklignende kirkegård findes ud over gamle gravsten også en mindesten for de søfolk fra Marstal, der omkom under de to verdenskrige.

    Det er længe siden, at vi har været i Marstal. Derfor er vi under traveturen langs havnen og i byen meget overrasket over, hvor hyggeligt og rent der er, de små huse er meget velholdte og pyntet med blomster. Det flyder ikke som tidligere med papir og affald mange steder, og det er meget hyggeligt oppe i gågaden med både større forretninger og mange små butikker.

     
    I Marstal Marstal Kirke
     

    Det har blæst godt op, imens vi var i byen. Mens vi hygger os i cockpittet, kommer en stor tysk sejler ind og manøvrerer sig hen til brohovedet og langs med pælene. Vinden trykker hårdt på siden af skibet, og en af pigerne sætter sit ben imellem. Jeg vil lige råbe op og advare, men da er uheldet allerede sket, og pigen ømmer sig højlydt på dækket, mens hun holder om sit ben, der er blevet klemt mellem skibet og pælen og har fået en slem flænge. Hendes medsejlere gør skibet fast og få hende så under dækket. Senere under aftenturen møder vi hende på broen, humpende og med forbinding på. Heldigvis er benet ikke knust, og hun kan smile lidt igen, mens vi snakker sammen, men vi fornemmer, at hun har meget ondt. Det er en uskreven sejlerlov, aldrig at sætte en hånd eller et ben imellem, når man holder skibet fra at drive ind i noget - når der er tryk på, kan man ikke holde det. Men det har hun lært nu, siger hun og sukker dybt.

    Efter en dag med dejlige timer på vandet, overraskende gensyn med Marstal og nogle turbulente oplevelser på havnen ender dagen med blæst og regn om natten.

    Havnepenge 120,00 kr. inkl. strøm
    Distance        21,70 sm
     
    Lørdag, den 21. juli 2007
    Først meget skyet, senere opklaring med sol, jævn til frisk vind fra SV
    i stedet for som varslet NØ.
     
    Havnedag
    Med en lille forhåbning om at kunne købe ål til en god middag cykler vi til Ommel fiskerihavn. På den lille havn med hyggelig fiskermiljø går vi lidt rundt og snakker med nogle lystfiskere. Vi bliver sendt lidt frem og tilbage og op til en lystfisker i byen - men det lykkes ikke at købe fisk.
     
     
    Fiskermiljø på Ommel Havn
     

    Så cykler vi rundt omkring Marstal og er igen overrasket over, hvor meget Ærøs beboede områder er positiv forandret med smukke haver og blomster ved gaden. Tæt ved byen ligger Marstals solvarmeanlæg, der er med 18.365 m² verdens største og dækker 30% af Marstal bys fjernvarmeforsyning. Hvis man er meget interesseret i solvarmeanlæg, kan man komme på en rundvisning.

    Ved færgehavnen blev der i 2006 opstillet en moderne skulptur til minde om forliste søfolk - efter vores smag mere frygtindgydende og særpræget end køn, men i hvert fald iøjnefaldende.

    Lystbådehavnen er udvidet med flere solide broer mod syd, der bliver mest brugt som gæstepladser. For enden af lystbådehavnen er der opstillet en gammel kanon fra 1600-tallet, angivelig fra englandskrigene, der i mangfoldige år har været halvt nedgravet og har tjent som fortøjningspæl.

    Om aftenen summer det af liv på havnearealet, hvor der findes mange grillpladser, og det "dufter" af røg og stegt kød og pølser. Børnene kan more sig på en god legeplads med gynger og mange spændende redskaber.

    Vores aftensmad består af pandestegt rødspætte, som vi har købt hos en fisker på havnen. Dertil kartofler med persillesovs og en god salat samt et glas hvidvin. Dette serveret i cockpittet med udsigt over havnen og Frederiksøen, der ligger i forbindelse med molen. Her står kalkbrænderovnen. Øen blev brugt til reparation af skibe indtil 1863, hvorefter den blev lejet ud til kalkbrænderi. Den imponerende kampestensmole ved øen er opført som frivilligt arbejde fra vinteren 1825 og over de næste ca. 20 år af lokale beboere og søfolk. Molen beskytter havnen ved østlige vinde.

    Senere på aftenen bliver det mere overskyet, og det regner om natten.

    Havnepenge 120,00 kr.

     
    Mindesmærke på Marstal Havn Færgen Marstal/Rudkøbing Gammel kalkbrænderovn
     
    Søndag, den 22. juli 2007
    Silende regn det meste af dagen.
    Havnedag.

    I løbet af formiddagen tager vi regntøj på og går en tur op til byen. Der kommer lidt opklaring sent om eftermiddagen, hvor vi går en runde på havnen igen. Alt er vådt! Ved en bro ligger en gammel coaster "Bonavista" fra 1914. Man må godt komme ombord og besigtige den - på eget ansvar. Det er ikke uden grund, for selv om man godt kan forestille sig, hvordan skibet har set ud, så er det i en meget dårlig forfatning. Vi får at vide, at det som et "projekt" skal restaureres. Restaureringen skal begyndes i 2008 og give Bonavista sit oprindelige udseende tilbage. Det skal ske under regi af Nationalmuseet og med en aftale med Ebbes Bådebygger i Marstal, der i tidens løb har bygget, renoveret og søsat mange træskibe i Marstal havn. I dag er der dog mest moderne glasfiberbåde, der får en kærlig behandling på værftet.

    Det regner igen om natten.......

    Havnepenge 120,00 kr.

      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom