|
|
|
Onsdag, den 12. juli 2006
Sol, let skyet, let vind fra V.
Afg. Hobro kl. 9.20.
I den lette vind sejler vi meget langsomt med genua forbi Bramslev Bakker og køn natur til begge sider ud af fjorden og ankommer i Mariager kl. 10.45.
Nysgerrig, hvor meget der er forandret i de mange år, går vi straks en tur omkring havnen og byen og handler samtidig lidt ind hos Brugsen og Rema 1000. Undervejs møder vi et tysk sejlerpar, som vi har mødt nogle gange på turen og har snakket lidt med. De skal snart videre og sejler lige ud af havnen, mens vi kommer tilbage til Kirmar. Det ser ud til, at de har meget travlt. Senere opdager vi, at de har glemt deres cykler på broen, og da de ikke kommer tilbage efter dem, snakker vi med havnefogden om det.
Hos "fiskerne" møder vi en sejler, som vi kender fra Haderslev, hvor han har købt en båd i HSF. Han har bosat sig her i Mariager, hvor "alt er stille og roligt".
I lystbådehavnen ligger vi ved siden af en svensker, som vi kender lidt fra Hobro. Vi finder ud af, at parret snakker tysk, da konen stammer fra Mosel-området i Tyskland - et sjovt træf, da det straks bliver nemmere at kommunikere.
|
|
|
|
|
Mariager Havn |
|
|
|
Mariager, afledt af "Marias Ager", der tæller til Danmarks mindste købstæder, var oprindeligt et lille fiskerleje og færgested. Med opbygningen af Birgittinerklostret omkring 1410 skete der en stor udvikling for handel og håndværk, da mange tusinde adelsfolk valfartede til andagt i Mariager. Det dannede grundlag for flere herberger og gæstgiverier, og byen blomstrede op. Men reformationen i 1536 stoppede udviklingen, og da Mariager i 1592 fik købstadsrettigheder, var der kun mellem 400 og 500 indbyggere tilbage. Klosteret blev efter reformationen videreført som en slags internat for "adelens ugifte døtre" indtil 1588, hvor besiddelsen blev omdannet til ladegård. Den tilhørende kirke blev Mariagers sognekirke. Da byen ikke kunne klare vedligeholdelsen af den store bygning, forfaldt den gradvis over de næste hundrede år, der blev nedrevet nogle kirkefag omkring 1789, hvorefter den stod som en korskirke. I 1931-35 foretog man en opbygning og i 1994-95 fik den en omfattende restaurering.
Mens vi går gennem gaderne, kan vi stadig beundre de mange godt bevarede bindingsværksbygninger fra den periode. Der ligger en særlig atmosfære over byen med de gamle huse og de mange roser, og med lidt fantasi kan man godt fornemme piskesmæld, hestehove og raslen fra kareterne på de med brosten belagte gader.
Til aften står der fisk på menuen, og efter en lille havnerunde er der hygge på Kirmar, mens jeg skriver nogle kort.
Havnepenge 100,00 kr. incl. bad
Sejlet distance: 6,6 sm |
|
|
|
|
|
I Mariager by |
|
|
|
Torsdag, den 13. juli 2006
Grå, overskyet, frisk vind fra V/NV.
Havnedag
Vi cykler omkring i Mariager, der er lidt svært på grund af brostenene over det meste af byen. Vi ser på det gamle Rådhus, der er bygget i 1822 og blev forhøjet med en etage i 1914. Her finder vi Turistkontoret, hvor vi henter nogle brochurer, vandrer gennem gaderne, ser på de velbevarede gamle huse og besøger de mange hyggelige pladser, der er bevokset med velplejede buske, træer og blomster, der med udendørs beværtning indbyder til at forhvile og nyde atmosfæren. På Kirkepladsen står nogle skulptur-klippede lindetræer - noget særpræget - men de åbner dog for lys til vinduerne.
Vi beundrer, at man har formået at bevare det specielle miljø, der tiltrækker så mange mennesker fra ind- og udlandet. Vores forjagede tid, vores ofte kasselignende og kolde byggestil vækker hos mange af os en romantisk længsel efter en svunden epoke, som vi tildeler mere harmoni og moral og et bedre samliv menneskerne imellem, end det kan har været tilfældet. Bag disse kønne restaurerede mure fandtes der sikkert også i den gode gamle tid elendige sociale forhold, ufred og armod. I dag lever vi i en tid med reformer og rationaliseringer for hver en pris, og selv om det sker i velfærdens navn, så sætter man ofte effektiviteten før menneskelige hensyn og menneskelige værdier. Man forveksler menneskelige handlinger alt for ofte med en vare, der skal leveres og tror, at næsten alt kan erstattes af moderne teknologi og glemmer, at vi mennesker ikke trives uden respekt, kærlighed og omsorg.
Det er mærkeligt, hvilke tanker man gør sig og drøfter undervejs!?
Vi tager videre og besigtiger kirken, der ligger meget idyllisk i klosterparken ved en lille sø. Vest for kirken ligger resten af klosteret, hvor af kun en længde er synlig af det oprindelige kloster, der huser dommerkontoret. Derefter cykler vi lidt rundt i den meget kønne og frodige Munkedalen, inden vi tager ad mange omveje tilbage til havnen. Nu har vi nok set det mest seværdige af Mariager. |
|
|
|
|
|
Ved Rådhuset |
Mariager Kirke og tidl. kloster |
Mariager Kirke indv. |
|
Det har blæst kraftigt op i mellemtiden, og der kommer byger af og til. Derfor beslutter vi os hurtigt til en bustur til Randers og håber på, at få noget mere af Mariager Fjords natur at se. Men kørslen fører det meste af tiden gennem små landsbyer og store kornmarker.
Det bliver en hyggelig tur gennem Randers gågade, der er Danmarks ældste, med mange kønne gamle bygninger og alsidige forretninger, hvor vi også handler lidt. Midt i Randers gamle bydel ligger Sct. Mortens Kirke, der blev opført sammen med Helligåndsklosteret mellem 1485 og 1520. Klosteret, der lå nord for kirken, findes ikke mere. Vi skal selvfølgelig ind og se kirken.
En tur ned til lystbådehavnen skal der også til, hvor vi for mange år siden lå med vores Saga 27 efter den lange og til sidst ret kedelige tur gennem sivet ind ad fjorden. Ned til havnen anlægges der en stor flisebelagt plads, hvor vi er meget i tvivl om, hvad den skal bruges til. - Vi traver lidt rundt endnu inden vi tager rutebilen tilbage til Mariager.
Det var igen en fin dag - trods blæst og byger - og dagen afskediger sig med en flot solnedgang.
Havnepenge 100,00 kr.
Fredag, den 14. juli 2006
Sol, jævn vind fra v/NV, der dog frisker meget op.
Efter morgenmaden cykler vi forbi campingpladsen og et langt stykke på en natursti langs med fjorden gennem et naturskønt område og fin udsigt til vandet og den nordlige side af fjorden - lige til stien bliver meget dårlig og vi skal til at trække cyklerne - så vender vi om.
Når vi nu er så tæt på, besigtiger vi Danmarks Saltcenter, der som det første oplevelsescenter med salt som tema blev åbnet på havnen 1998. Saltudvindingen i Danmark blev praktiseret siden middelalderen og har altid været forbundet med strand og saltvand. Der er mulighed for mange aktiviteter i centret, hvor man kan undersøge salt under mikroskop i et labor, smage på saltet i forskellige smagsretninger og følge saltets historie fra for over 260 millioner år siden og til i dag. Vi følger saltminens gange og kan forestille os, hvordan arbejdet her og i saltsydehytten foregik. Man kan opleve et Døde Hav i miniudgave med 37E varmt saltvand, hvor man gerne må afprøve bæreevnen. Vi har dog ikke badedragt med og vil heller ikke bruge så meget tid, men kan iagttage et par turister, der driver næsten vægtløs gennem bassinet. I salthaven kan man opdage, hvilke planter der kan gro i saltholdig jord og i cafe Saltbøtten kan man nyde saltrelaterende retter. Børnene tumler sig på vandlegepladsen med vandløb og -bassiner.
Kl. 14.40 tager vi afsked med Mariager og efter en lille fin tur for motor - denne gang uden grundstødning - ankommer vi i Hadsund kl. 16.05.
En aftentur går gennem havnekvarteret til den gamle havn, og så forbereder vi os på at forlade Mariager Fjord i morgen.
Havnepenge 90,00 kr.
Sejlet distance: 6,7 sm |
|
|
|
|
|