Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
  Fra båd til båd
  Sjælland rundt
  Kieler Kanal/Ejder
  Slien
  Århusbugten
  Odense og Korsør
  Mariager Fjord
 
  • Forside
  •  
  • Samsø
  •  
  • Samsø 3
  •  
  • Grenaa
  •  
  • Bønnerup
  •  
  • Hadsund
  •  
  • Hobro
  •  
  • Hobro 2
  •  
  • Mariager
  •  
  • Tilbage til Grenaa
  •  
  • Ebeltoft
  •  
  • Ebeltoft 2, Hou
  •  
  • Juelsminde
  •  
  • Middelfart/Assens/hjem
  •  
  • Eftertanker
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Sejlplan
  •   I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Hadsund  
      <- Forrige side Næste side ->

    Afg. fra Bønnerup kl. 10.00.

    Stille og rolig sejlads i næsten havblik, hvor jeg langsomt falder til ro igen. Senere let skiftende vind mest fra V. Lange dønninger får Kirmar til at rulle voldsom ind i mellem, som vi afværger med kortvarige kursændringer. Kl. 12.50 sejler vi ind i Mariager Fjord mellem lange sandbanker gennem den godt markerede rende og forbi Lodsstationen.

     
    Indsejling til Mariager Fjord Lodsstation Sandbanker i Mariager Fjord
     

    Mariager Fjord er ca. 40 km lang og er på det bredeste 4½ kilometer og på det smalleste sted ved Hadsund kun 250 m bred. Før troede man, at fjorden blev dannet som tunneldal under istiden, mens geologer nu går ud fra, at den er dannet allerede inden istiden, men at istiden med is og smeltevand sammen med stigningen af vandstanden i havet har formet fjorden, som den er i dag. Da vandet er dybest inde i fjorden og meget lavvandet i yderområderne, fører det ofte til ildsvind om sommeren. Vandet bliver ikke skiftet godt nok ud. I 1997 var der katastrofale problemer, hvor store mængder fisk døde. Siden har man truffet en del miljøforanstaltninger fra bl.a. landbrug og erhverv for at forbedre vandkvaliteten, mens problemet med selve udskiftning af vandet varer ved.

    Der står en stærk strøm i fjorden - der er modstrøm hele vejen. Vi har god udsigt til de mange sandrevler ved siden af sejlrenden, hvor flokke af forskellige vadefugle tumler sig og skarvene står og tørrer deres vinger. Her i fjorden yngler måger, terner, strandskader, svaner samt forskellige vade- og andefugle. Tusindvis af gæs benytter fjorden fra september til marts som rasteplads, hvor de mæsker sig til den kommende ynglesæson, inden de fortsætter deres tur over bestemte steder i Limfjorden til deres ynglepladser på den lille norske øgruppe Svalbard. Det rige fuglelliv har medført, at den ydre del af fjorden og en tilgrænsende del af Kattegat falder under EU-fuglebeskyttelsesområde. Derfor er vi i Danmark forpligtet til at værne om naturområdet og dets fugleliv.

    Der er en enkel sejler foran os - ellers er der ikke ret meget trafik på fjorden.

     
    Et rigt fugleliv Vi nærmer os Hadsund Hadsund Bro
     

    Kl. 15.10 ankommer vi til broen ved Hadsund, der åbner kl. 15.30, og kl. 15.45 lægger vi til i lystbådehavnen, der er meget kønt beliggende mellem skov og fjord. Et kort overblik over havnen viser, at vi befinder os i god selskab med flere "Rasmusser". Da vores Kirmar også engang var hjemmehørende her i Hadsund, er vi selvfølgelig særlig interesseret.

    Vi anmelder os hos havnefogden og traver ca. en halv kilometer op til byen, der har en fin gågade med mange forretninger, og der er flere Supermarkeder i byen.

    Hadsund er ikke en gammel by. Til ca. 1850 boede her kun de mennesker, der var tilknyttet Færgegården. Med den første havn i 1860 og jernbaneforbindelsen i 1900 og den første bro over fjorden i 1904 udvikledes byen, som er i dag en god handelsby og huser mange industrivirksomheder. Så opdager vi under en spadseretur "Trip-Trap"-fabrikken, hvis vartegn er en kæmpe bænk ved havnen. Broen over fjorden blev erstattet i 1976 med den nuværende bro.

    Aftensmaden består af nye kartofler med persillesovs, pandestegte rødspætter fra Bønnerup og salat. Det bliver en fin aften i hyggelige og naturskønne omgivelser.

    Havnepenge    90,00 kr.
    Sejlet distance: 28,3 sm
     
    Lystbådehavnen i Hadsund
     
    Lørdag, den 8. juli 2006
    Overskyet, regnbyger, svag vind fra V.

    Havnedag

    I dag vil vi tage en rigtig "afslapper". Under en bytur provianterer vi lidt, og der bliver også råd til nye shorts til os begge under udsalget. På hjemvejen opdager vi, at vi har glemt at købe kartofler. Det begynder at regne let, som føles behagelig køligt på kroppen. Heldigvis når vi til Kirmar, inden regnen styrter ned. Havnefogden fortæller os senere, at man i Assens på den anden side af fjorden i ganske kort tid har fået over 30 mm nedbør. Da slap vi heldigvis her med meget mindre.
    Efter opklaringen cykler jeg op til byen igen efter kartofler. Den om formiddagen så livlige gågade ligger tomt hen - ligesom i Haderslev en lørdag eftermiddag, når forretningerne lukker.
     
    Der kommer lidt sol om eftermiddagen, og nogle af de hjemmehørende sejlere kommer ned på havnen og ser til deres både. Erwin kommer i snak med ejeren af en hjemmehørende Rasmus. Han fortæller, at der lå tre Rasmus 35 i Hadsund, hvoraf en lige til foråret var solgt til Middelfart. Han mener bestemt, at han kender den forhenværende ejer af vores båd, inden den blev solgt og senere kom på vore hænder. Da vi godt kan tænke os at finde ud af hele ejerskabet, vil han finde ud af noget.

    Senere kommer den tidligere ejer ned til os for at se båden og snakke med os, men kan ikke genkende meget af båden, ej kan han huske bådens nummer. Mens han fortæller, fornemmer vi at han ikke havde det særlige forhold til skibet, som mange sejlere får med tiden. Han solgte det på grund af nyt erhverv og har efterfølgende ikke videre interesseret sig for det. Han kan dog huske, at han kom til at brænde et hul på dækket, og vi har jo kunnet se, hvor det var repareret. Han kan ikke huske, hvem han har købt skibet af, men vil gerne se efter engang, om han har nogle papirer liggende endnu. Vi skal ringe ham op engang efter ferien og snakke videre. - Det har vi så ikke gjort.

    Det bliver en fin aften på Kirmar, hvor vi diskuterer lidt om Kirmars tidligere ejerforhold.

    Havnepenge 90,00 - Bad 2 x 10,00 kr.

      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom