Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
  Fra båd til båd
 
  • Forord
  •  
  • Klargøring og salgsarbejde
  •  
  • En Rasmus i Berlin
  •  
  • København tur/retur x 2
  •  
  • Den nye Kirmar
  •  
  • Sejlture Bogense, Ærø
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Reparationer/forbedringer
  •  
  • Kirmars indretning
  •  
  • - Side 2
  •   Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Reparationer/forbedringer  
      <- Forrige side Næste side ->

    Der venter en del arbejde på Kirmar:

    • Der er motorophænget, der skal svejses. Og når motoren skal ud, skal den ses grundigt efter.
    • Smørsystemet til stævnsrøret fungerer ikke godt nok og skal ændres.
    • WC’en har været til irritation hele sommeren og skal ændres.
    • Badestigen er skæv og skal rettes.
    • Der har flere gange været vand i hylderne og på dørken, som skyldes utætte bolte ved røstjernene, der skal afmonteres og ordnes.
    • Vi skal lave en vinterpresenning af PVC i 5 dele, hvor der skal sys en ombøjning langs kanterne til at slå ringene i. Det er sejt at håndtere det tunge materiale i symaskinen, og det skal vi også være to om. Det koster nogle symaskinenåle.
    • Cockpitpresenningen er blevet leveret sidst på sæsonen og sidder godt.
    • Et vindue i cockpittet, der er til at lukke op, er uden beslag, ligger løst på forruden og kan vippes op og ned. Vi har købt beslaget, men da glasset ikke kunne holde til at blive boret i, skal også glasset skiftes ud. Fabrikken tager fejl af målene - om igen. Sikken et bøvl!
    • Erwin vil lave trappen til salonen om, så den får et godt trin fra oven. Samtidig skiftes et lidt mørt trin ud.
    • Masten skal ændres, sådan at storsejlet kan trækkes længere ned. Det medfører også ændring af bompresenningen.
    • En åben hylde i salonen har vi planlagt at lave om til et lukket skab med hylde til glas.
    • Der skal monteres forskellige el-ledningen og stikkontakter.
    • Der skal købes og monteres et oliefyr, som Anders vil hjælpe os med, o.s.v. - o.s.v.

    Det blev en slem overraskelse med motoren. Da den blev taget op af båden, opdagede vi at to af de fire ventiler ikke lukkede tæt. Derfor blev det nødvendigt at sende motoren til Åbenrå Cylinder Service for at få den ordnet. Her opdagede man så, at det ene stempel var skadet. Vi fik ellers at vide, at selve motoren skulle være i så god stand, at reparationen kunne betale sig. Men der fulgte efterhånden mange ting med som ny føde- og brændstofpumpe, reparation af topstykke m.v. Støddæmperne til motorophænget skulle ikke fejle noget. Hele reparationen inkl. WC, som Erwin dog selv monterede, løb op på ca. 40.000 kr. - og så har vi stadigvæk en gammel motor. Men den skulle være i orden nu, så den kan holde de år, vi kan sejle endnu. - Håber vi!!

    Forsikringssagen for skade af fribordet afklaredes først i januar måned. Johannes Heebøll udførte reparationen i marts/april 2001, og resultatet var god. Erwin indbyggede med Anders hjælp et Ardic oliefyr i agterkahytten, der giver en behagelig varme. Slanger lå der i forvejen på dørken i kistebænkene, men var så uheldigt pladseret, at kistebænkene næsten ikke kunne bruges. Dem lagte Erwin om. Der blev sat stikkontakter og lampetter op og mange småting ordnet.

    Jeg har i vinteren syet nye gardiner og monteret et sæde med skumgummi og skej på den lille styrebænk, Erwin allerede havde lavet af teaktræ sidste sommer, så vi kan se over stævnet, når vi sidder ved rattet. Alle hynder er blevet frisket op med hårshampo, som jeg har pisket til skum, og det kunne virkelig ses, og der blev syet betræk af stræklagener til køjerne.

    Alt det har givet mange ekstra udgifter, spekulationer og meget arbejde, og Erwin har snart ikke kunne tænke på andet, så det varen lettelse, da vi omsider blev færdige. Nu glæder vi os til den kommende sejlsæson - der forhåbentlig bliver uden større problemer.

    *************

     
     
     
     
     
     
      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2018 Andrewscom