Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
  Fra båd til båd
 
  • Forord
  •  
  • Klargøring og salgsarbejde
  •  
  • En Rasmus i Berlin
  •  
  • København tur/retur x 2
  •  
  • Den nye Kirmar
  •  
  • Sejlture Bogense, Ærø
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Reparationer/forbedringer
  •  
  • Kirmars indretning
  •  
  • - Side 2
  •   Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld København tur/retur x 2  
      <- Forrige side Næste side ->

    Jeg søger lidt rundt på Internet, men uden held. Enten ligger de i Holland, i Middelhavet eller lignende fjerne steder. Kaj spøger da også med, at vi nok næste gang skal til Kroatien for at se på en Rasmus. Vi får en båd tilbudt fra Barth i Tyskland, der har været solgt, men var blevet taget tilbage p.g.a. manglende restbetaling, men også den er pludselig væk, inden vi kan tage en beslutning om at køre derned. Vi regner med, at den første køber har rejst det resterende beløb.

    Sidst i maj bliver der nogle meget blæsende dage. Ejeren af den Rasmus 35 fra Vallensbæk, som er kommet fra England for at tage på en sidste sejltur med sin Rasmus 35, ringer den 30. maj til os fra Kiel, hvor han besøger sin mor. Det var ikke blevet noget ud af turen, da hans gaster var blevet søsyge allerede mens de lå i havnen. Han tilbyder at hente os i bil næste morgen og køre uforpligtende med os til Vallensbæk for at se båden. Hvis vi er interesseret, må vi gerne overnatte på skibet for at se det hele rigtig godt igennem. Ellers vil han køre os hjem igen, og så skulle vi være lige gode venner af den grund. Det kan vi selvfølgelig ikke sige nej til.

    Den 31. maj om morgen kl. 9.00 ringer han på hos os derhjemme. Vi har pakket en kuffert og en taske med forskellige ting for alle tilfælde og er meget spændt. Undervejs giver han os en mappe med papirer til dokumentation for alle de arbejder, der er udført på skibet de senere år - og det er virkelig mange og kostbare reparationer og fornyelser. Han fortæller os, at hans kone havde været træt af at sejle under de vejrmæssige forhold i England. Derfor havde han sejlet båden til Danmark og købt en havneplads i Vallensbæk i håbet om, at hun bedre kunne klare at sejle i Danmark og Tyskland i mere beskyttet farvand, men det viste sig desværre ikke at holde stik og førte til, at han vil afhænde båden.

    Mens det tekniske på hans skib nok har været i orden, så er det indvendige og udvendige træværk af skibet meget ramponeret. Der er ingen fenderlister på siden, og lønningen er splintret (fra orkanen). Man kan ikke rigtig få overblik over kistebænke og skabe, da alt er pakket til med forskelligt grej og værktøj. I klædeskabet står gummibåden. Det er klart, at han næsten skal have det hele på skibet, når han ellers bor i England, men under sådan et rod kan man ikke se noget som helst.

    Da båden er sejlet meget på den Engelske Kanal har den jo nok også været ud for lidt af hvert. På skottet i agterkahytten sidder en trappe - eller hylde, som man vil - der er beregnet som nødudgang via en skylight. Trinene er næsten slidt ned i midten. Vi regner med, at man har benyttet denne vej til at skifte sejl i rum sø. Hynderne er af begfarvet kunstlæder og kan nok blive pæne med en grundig vask. Der er dybe skrammer i træværket, der nok ikke er sådan at udbedre. Prisen på mindst 100.000 DM ligger fast, snarere 110.000 DM. Tilbuddet har været inkl. havneplads, men mens prisen på båden var i DM, var prisen på pladsen i dkr., hvad vi har misforstået. Pladsen er vi jo ikke interesseret i.

    Der er meget elektronisk udstyr i båden, men alt på engelsk og de tilhørende søkort-chip og de fleste søkort er over England, og meget af det for os fuldstændig overflødigt. Godt nok er der bovpropeller, autopilot m.v. installeret, der er rullefok og rulle-storsejl, som jo er meget smart, og særlig demonstrationen af storsejlet imponerer mig meget. Oliefyret starter ikke, men det er nok en bagatel. I toilettet er der anbragt en gasboiler til varmt vand, som fylder godt og er meget i vejen. Installationen af bovpropeller og slanger m.v. til oliefyret er ikke placeret hensigtsmæssig og tager derfor meget af stuvepladsen i kistebænke m.v.

    Ejeren kan nok se vores skuffelse og indrømmer, at det kosmetiske aldrig har betydet så meget for ham. Efter en del overvejelser for og imod bliver vi enige om at køre hjem og tænke over tingene, men Erwin er meget negativ. Han mener at det bliver alt for besværligt at tømme og shine båden op, og alt den elektronik, der er installeret alle mulige steder, imponerer ham ikke. Hvor er alle de tilhørende ledninger begravet? Jeg er ret splittet, da der virkelig også er mange gode ting i båden - særlig rulle-storsejlet, der sparer en for arbejdet på dækket i søgang. Men vi kan jo ikke overskue, hvad der kommer frem, når alle kistebænkene er tømt.

    Vi vil give en middag undervejs, men det vil ejeren ikke. Han vil gerne have besked lige efter pinse. Mens vi sidder i bilen og tænker over tingene, nyder vi dog turen over Storebæltsbroen. Udsigten er overvældende.

    Efter en del overvejelser for og imod dropper vi båden. - Men sjovt nok kommer den senere til Åbenrå.

    Jeg går altså på Internettet igen og finder hos Fyns Yacht-Bureau en Rasmus 35 fra Hvidovre, hvis ejer vi allerede har haft kontakt med i november, da han privat havde sat båden til salg. Men vi synes, at prisen er for høj. Samtidig havde en Rasmus 35-sejler fra Åbenrå, som vi mødte på vores sidste tur til Assens advaret os om, at han kendte båden, og at vi skulle glemme alt om den. Jeg ringer nu alligevel til Fyns Yacht-Bureau og får at vide, at båden står til salg stadigvæk, og at man nok kunne få prisen lidt ned. Han påstår, at båden er i fin stand, fordi den nuværende ejer har udført en del arbejde på den. Vi bliver enige om en tid til besigtigelse af båden onsdag den 7. juni.

    Om lørdagen den 3. juni køber Erwin endnu en gang Politikken for at se, om vores annonce angående Kirmar II er fjernet. Så opdager han, at der er en Rasmus 35 mere til salg i København Sundby. En opringning viser, at ejeren er på sejltur, fordi båden først skulle havde været i avisen en uge senere. Mandag kontakter vi ham og aftaler en tid til samme dag, hvor vi skal se på den Rasmus i Hvidovre. Nu har vi så to både at se på.. Kaj vil godt køre med derover.

    Onsdag den 7. juni tager vi afsted med dæmpede forventninger. Vi har ringet til vor datter, og da hun bor i nærheden, vil hun komme på Sundby havn og hilse på os. Det er sådan et lidt blandet vejr, men med Kaj ved rattet føler vi os godt tilpas og får en god tur, nyder for anden gang inden for kort tid den dejlige tur over broen og ankommer i god tid til Sundby. Vi finder et bord i sejlforeningen til en kop kaffe og ringer til ejeren, som vil komme ned til os omgående. Vor datter kommer, og efter varme omfavnelser og gensynsglæde hygger vi os lidt over kaffen og tager så ud på broen. Båden ligger helt for enden af havnen, så Erwin og Kaj går derud i forvejen, mens Marion og jeg venter på ejeren, som kommer kort efter og viser sig som en meget sympatisk mand.

    Vi har efter de sidste erfaringer ikke de store forventninger, da vi nærmer os båden .... Lønningskanten står fin og er lakeret, der er anbragt en fenderliste af teaktræ på siden. Kalechen er meget slidt og i stykker flere steder. Ejeren gør os opmærksom på, at en ny kaleche er bestilt, men ikke leveret endnu og med i prisen. Cockpittet er meget indbydende og træværket ser velholdt ud. Der er ingen skodder hverken til for- eller agterkahyt, men ejeren nævner, at han aldrig låser båden, og at lågene ligger nede i kistebænken. Træværket i salonen for og agter står ret fint, der er ikke noget, der er misligholdt. Hynderne er de originale endnu, lidt bleg men ellers i orden. Alt gør i første omgang et godt og velholdt indtryk.

    Der er køleskab og godt gaskomfur med ovn, lidt ældre end det i Kirmar II og et overskueligt El-panel. Gas til komfuret er sikret med magnet-tænd og luk-knap, gasflasken pladseret i ankerbrønnen op foran. Der er ikke meget elektronik i skibet. AP-GPS-navigator, log og ekkolod, ikke mere end vi havde i Kirmar II, men også det, man virkelig har brug for. Motoren, den originale Volvo skulle være i orden, den lyder da også godt mens den er i gang, selv om den oser lidt. Til skibet hører en rullegenua og et storsejl med sejlpinde + en gammel genua. Jeg er lidt betænkelig med noget vand på dørken i toilettet - om det kommer fra WC’en? Toilettet ser ellers ret nyt ud og skulle være fra 1997. Ejeren har haft båden i fire år og har fornyet meget. Han vil se efter, hvor vandet kommer fra.

    Jeg føler mig godt tilpas i båden, mens jeg sidder der på cockpit-bænken og ser mig omkring. Mærkelig nok siger Marion noget af det samme.

    Vi vil selvfølgelig tænke og snakke om alt, men aftaler at ringe tilbage, når vi har set den anden båd. Hvis vi stadig er interesseret, vil han sørge for, at båden kommer op af vandet, så vi kan se bunden. Vi er ret positiv overfor båden, og der skal en stor overraskelse til i Hvidovre, for at få os til at skifte mening. Så er der knus og farvel til Marion.

    Mens Kaj kører med os til Hvidovre, laver han en omvej omkring de fleste seværdigheder i Københavns centrum, den Lille Havfrue og Kastrup Lufthavn. Vi er meget imponeret, både over udsigten og hvordan han finder rundt. Kørslen senere ad Ringvejen foregår ret træg i den tætte trafik, men vi ankommer kun lidt forsinket til havnen. Bådmægleren fra Fyns Yachtbureau og hans søn tager imod os ved skibet, men ejeren lader længe vente på sig, og han har nøglen. Endelig kommer han.

    Også her er båden øjensynlig i fin stand, men der hænger mange platter fordelt rundt i salonen, og jeg tænker på alle de huller i træværket nedenunder. Hynderne er ret nye, men i en kold blå farve. Der er noget service med, som ser lidt kasseret ud. Mens jeg ser efter i kahytterne, prøver mændene motoren af og går de tekniske ting igennem. Prisen kan komme lidt ned, men vi har allerede bestemt os. Vi går lidt til siden og snakker om sagen, men også Kaj synes, at vi ikke får mere her i forhold til båden i Sundby, som koster 40.000 kr. mindre.

    Vi ringer til Sundby og ejeren her vil organisere at få båden op. Den ser fin ud også i bunden, men viser nogle dybe skrammer på den ene side af fribordet. Skaden, der er forårsaget af en vognmand, skal dækkes af en forsikring, hvordan det skal ske, er der ikke truffet afgørelse om endnu.

    Mens båden sejles på plads, går jeg lidt rundt i kahytten og føler mig ret sikker i min sag. Vi sætter os sammen i klubhuset omkring kontrakten, som vi har forberedt hjemmefra og tilføjer punkterne angående pris - som vi ikke prøver at trykke -, kaleche, forsikringssagen og overtagelse. Ejeren vil gerne sejle båden til Assens til overtagelse der, hvor han i forvejen er interesseret i en båd. Det er vi glad for, da vi på den måde er fri for at sejle en for os fremmed båd rundt om Sjælland, men i stedet for kan starte i vort hjemlige farvand. Efter lidt snakken frem og tilbage er kontrakten underskrevet, og vi er nu de kommende ejere af en Rasmus 35. - Vi håber selvfølgelig, at det har været et godt køb. Ejeren er også selv overrasket over den også for ham hurtige handel. Vennen, der skulle være ham behjælpelig med salget, kom ikke engang ind i billedet.

    Over lidt hyggelig snak får vi at vide, at hans kone ikke er særlig interesseret i at sejle. Det er nok altid bedst, at man er fælles om en hobby, der tager så meget tid.

    Efter en middag i sejlklubbens restaurant går turen hjemad, hvor vi træt ankommer kl. 22.40, glad men med hovedet fuld af spekulationer: Har vi nu også fået den rigtige afløser af Kirmar II? Nu er der kun tilbage tålmodigt at afvente overtagelsen i Assens, som dog for os godt kan blive svært nok.

     
     
     
     
     
     
      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2018 Andrewscom