Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
  Fra båd til båd
 
  • Forord
  •  
  • Klargøring og salgsarbejde
  •  
  • En Rasmus i Berlin
  •  
  • København tur/retur x 2
  •  
  • Den nye Kirmar
  •  
  • Sejlture Bogense, Ærø
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Reparationer/forbedringer
  •  
  • Kirmars indretning
  •  
  • - Side 2
  •   Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Klargøring og salgsarbejde  
      <- Forrige side Næste side ->

    Som sædvanlig starter sæsonen med at gøre Kirmar II i stand, og Erwin begynder allerede i efteråret, da båden er kommet i vinterlager. Efter i alle år kun at have slebet bunden for løs maling og malet bundmaling på igen, vil han slibe malingen væk helt ind til gelcoatet, prime bunden fem gange, inden der skal bundmales igen til foråret. Skipper vil gerne give råd og vejledning undervejs. Vi havde ikke forestillet os, hvilket stort arbejde det er. Nok har vi købt bundmalingsfjerner, men det meste af arbejdet foregår med en skraber - og det er sejt!

    Men resultatet bliver fint og Kirmars køl får lov til at stå og ånde i vinterens løb. I foråret får skibet så en rigtig grundig overhaling, da vi vil overgive det til en køber i god stand og med god samvittighed.Tæpper og vandhaner bliver skiftet ud, og de meget personlige ting som vi beholder, bliver erstattet med noget tilsvarende nyt. Køberen får alt service, glas, potter og pander med, da skabene er lavet til det. Så båden bliver faktisk sejlklar efter proviantering.

     
    Bunden restaureres Kirmar klargøres
     

    Samtidig begynder vores søgen efter en anden båd - og efter en del overvejelser falder valget på Hallberg Rasmus 35, som Erwin i forvejen har en svaghed for, hvis det nu skulle dreje sig om en direkte glasfiberbåd. En betingelse fra mig er, at det skal være en båd med hardtop, da jeg er meget glad for styrehuset på Kirmar og ikke vil udsættes igen for alt rusk og vandsprøjt. Jeg husker ikke så meget om indretningen, men bare at der ikke er så meget plads i forkahytten. Men så meget plads som vi har i Kirmar II, er der ikke let at finde i en båd af samme størrelse. Så hvad det angår, må vi alligevel tænke om. Kaj vil gerne hjælpe os med salget - det har han prøvet før, og han nærer heller ikke de følelser for skibet som vi har at slås med. Alle henvendelser fra mulige interessenter går først til ham, at vi ikke går for meget i vejen for hinanden. Det er vi meget glade for, for Kaj gør en stor indsats, han er venlig men bestemt, når nogle interessenter bliver lidt for smarte. Vi tager billeder både ud- og indvendig af skibet, og det går endnu en gang op for os, hvor meget vi egentlig mister. Der kommer annoncer i Bådnyt, Politikken, Den blå Avis m.v. og senere JydskeVestkysten.

    Vi er godt klar over, at salget kan tage lang tid. Selv om Kirmar II er en dejlig båd, så skal der en "Liebhaver"til - både til træarbejde og gaffelrig - og en handel kan ske hurtig, men det kan også gå et år mere, inden der viser sig en seriøs køber.
     
    Lørdag, den 15. april 2000
    Kirmar bliver søsat.
     
    Klar til afgang fra vinterlager
     
    Mandag, den 17. april 2000
    Masten bliver hejst.

    Mens vi arbejder på skibet, kommer der et par interessenter til skibet fra Nordjylland. De havde godt nok snakket med Kaj, men havde overraskende besluttet sig at køre til Haderslev. Efter vi har sendt bud efter Kaj, snakkes og diskuteres der i flere timer, og man kan mærke på dem, at de kan lide skibet og er meget interesseret. De synes begge, at "båden har karisma". Men en beslutning tager de ikke, selv om vi alle tre ikke sparer på at fremhæve Kirmars gode egenskaber. De skal på tilbagevejen se på flere skibe.

    Efter nogle dage ringer de dog til Kaj og giver udtryk for, at de er seriøse købere til båden, men at de lige skal have ordnet økonomien. Men de vil gerne have skibet på hånden, hvis det kan lade sig gøre. Da vi ikke har andre faste interessenter, kan der jo ikke ske noget ved at give dem lidt tid. -

    Der havde først i april været et sejlerpar fra Hundested i vinterlager for at se på skibet, som også var meget interesseret, men de skulle først sælge deres eget sejlskib - et træskib -, inden de kunne købe noget nyt - og det kunne jo også tage lang tid. Derimod har vore "nordjyder" sejlet med et gaffelrigget "spejderskib" i flere år. Det var de blevet lidt træt af, fordi det altid var de samme personer, der hang på vedligeholdelsen. Derfor vil de gerne selv have et skib. Konen fortalte, at hun ellers aldrig køber et bådmagasin, men helt tilfældigt havde købt Bådnyt, set annoncen om Kirmar II - og dermed var fortabt, og ønsket om eget skib opstået, selv om hendes andre planer så kom i fare.

    Der var også flere interesserede fra København-området, men her manglede det nødvendige kapital.

    Mens vi i den følgende tid gør båden klar, kommer der en rigtig god vejrperiode, og vi begynder at blive lidt utålmodigt. Vi vil gerne ud at sejle - men regner også snart med at høre noget fra Nordjylland. Jeg tror nok, at vi sætter Kajs tålmodighed lidt på prøve. JydskeVestkysten havde startet en annonce-side for båd køb/salg, hvor vi har en annonce, og Jydske vil gerne lave en artikel om Kirmar og hvorfor man som bådejer beslutter sig at skille sig af med den båd, man ellers er så glad for. Det kunne jo give lidt reklame. Der går lidt tid, og jeg regner ikke med at høre noget fra dem, men pludselig kommer der bud. Jeg skriver artiklen i en fart efter logbogen, der kommer en journalist og en fotograf på Kirmar, og søndag, den 30.4. kommer artiklen i avisen. Vi håber selvfølgelig på en reaktion fra interessenter, men der er kun emotionelle tilkendegivelser fra venner, bekendte, tidligere kollegaer og andre der kender lidt til os. Men Kaj sender en kopi til "nordjyderne". for at holde lidt gang i forbindelsen.

    Hele begyndelsen af maj måned er der et pragtfuld vejr og

    Mandag, den 8. maj 2000 er tålmodigheden brugt op. Nu vil vi ud at sejle! Vi reder køjerne op og slæber alt nødvendigt grej og proviant om bord.

    Afgang Haderslev kl. 10.00, vinden er østlig, frisk og koldt, solen skinner. Der er rigtig kabbelsø med sprøjtevand, men ellers en fin tur. Ankomst Assens kl. 13.15.

    Tirsdag, den 9. maj 2000
    Havnedag i Assens. Alle vore tanker kredser om salg og køb, mens vi går havnetur og drøfter alle mulige bådtyper undervejs.
     
    Onsdag, den 10. maj 2000
    Det trækker os hjem igen. Afgang Assens kl. 9.45
    Ankomst Haderslev efter ophold ved duc d’albe kl. 15.50 efter en fin tur i fint vejr.

    Torsdag, den 16. maj 2000
    Nu er det så vidt! Der skrives købekontrakt med "nordjyderne" på Kirmar. Handelen betinges dog af en tilfredsstillende prøvetur, og at vi stiller med en attest vedrørende undervandsskibets tilstand, som deres bankforbindelse har krævet. Bagefter går vi endnu engang alle nødvendige ting igennem. Køberen, der havde været til et møde i fint tøj, undrer sig over, at han ikke blev beskidt under alt det kravlen på dørken og i kistebænkene. Båden skal sejles hjem i bededagsferien, derfor har de allerede taget en del bagage med og efterlader den på Kirmar. - Og så tager vi vort eget grej med hjem igen.
     
    Onsdag, den 17. maj 2000
    Kirmar hænger i kranens stropper. Bådebygger Hans Heebøll fra Årøsund undersøger bunden grundigt og erklærer den som forventet i meget fin stand. Når handelen går i orden, følger attesten med, ellers får de en regning.
     
    Bådebygger Heebøll undersøger skroget
     
    Torsdag, den 18. maj 2000
    Køberne kommer med deres børn meget forsinket ved kl. 18.00 og med stor bagage. Derefter skal vi på en lille prøvetur. Mens han giver motoren hele armen frem og tilbage i havnen, rejser hårene sig i nakken på mig. Sådan er den aldrig blevet behandlet hos os. Men nu er det jo ikke mere vores ansvar!? Det er blevet mørkt, efter vi har lagt til. Der er blevet snakket og set efter og forklaret en hel del endnu. Jeg har en klump i halsen, da jeg ser den anden familie overtage vores plads i båden, mens de beundrer og godkender mange af de ting, som vi i så mange år selv har sat pris på. - Så tager vi hjem, lidt tungt om hjertet.

    Kaj er med ret stolt over, at det lykkedes så hurtigt at sælge Kirmar II. Han har gjort et godt stykke arbejde, og vi har været meget glad for hans væremåde og forståelse undervejs. Det er med glæde, vi senere går hen og køber et par gode flasker vin til ham.

    Fredag (Store bededag), den 19. maj 2000
    Kirmar er sejlet. Da Erwin kommer ned til havnen, er skibet væk. Det er en vemodig dag. Jeg går i gang med noget sytøj, Erwin går også lidt fortabt omkring.
      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2018 Andrewscom