Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
 
  • Forside
  •  
  • Drejø, Bagenkop, Rødby
  •  
  • Gedser, Barhöft
  •  
  • Hiddensee
  •  
  • Ralswiek, Prora
  •  
  • Ralswiek, Bergen
  •  
  • Breege, Cap Arkona
  •  
  • Stralsund
  •  
  • Stahlbrode, Lauterbach
  •  
  • Seeberg
  •  
  • Gager,Mønchgut,Klinter
  •  
  • Usedom - På Peenen
  •  
  • Wieck, Greifswald, Str
  •  
  • Zingst/Boddenlandskab
  •  
  • Barth, Bodsted, Barhøft
  •  
  • På Falster, Møn, Sjælland
  •  
  • Vejrø, Dageløkke
  •  
  • Svendborg, Lyø, Assens
  •  
  • Eftertanker
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Sejlplan 1
  •  
  • Sejlplan 2, trin for trin
  •   Fra båd til båd
      Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Eftertanker  
      <- Forrige side Næste side ->

    Eftertanker

    Jeg havde længe drømt om at sejle til Rügen, og vi har glædet os meget til den tur. Erwin tog også tanken op med det samme, da jeg forsigtigt luftede den efter sidste års sommerferie. Hvis jeg skal være ærlig, så var jeg lidt bange for min egen courage. - Vi lånte bøger, købte søkort og gik i vinterens løb i gang med planlægningen. Som sædvanlig gjorde vi turen betinget af vejrforholdene.

     
    Erwin forbereder turen.....
     
    Efter en kølig, vådt og blæsende periode tog vi afsked med Haderslev den 12. juni. Vi var rigtigt heldige med vejret! De første lange sejladser til Gedser og turen over Østersøen foregik i fint vejr. Det blæste en del, mens vi var i Tyskland. Men her kunne vi jo bare rette os ind efter det. Det blev meget varmt og trykkende ind i mellem, som resulterede i regn og torden nogle gange. Men det blev altid hurtigt opholdsvejr igen. Næsten under hele turen klarede vi os med shorts og T-shirts og en Thermojakke i ny og næ og lange bukser om aftenen. Det regntøj, vi havde med på cykelture, blev næsten aldrig brugt undervejs. Den dejlige varme havde særligt jeg det godt med.

    Vores nysgerrighed og ønsket om at se så meget som muligt, når vi nu var her i Østtyskland, fik os til at udvide den planlagte tur med et besøg af den første del af Usedom med Peenestrom til Krøslin og Karlshagen, samt Grabower Bodden (Barth) og Zingster Strom (Zingst). Herfra cyklede vi i en stor omkreds og fik virkelig meget at se af Mecklenborg Vorpommern.

    Takket være vore cykler har vi haft mulighed for at tage på opdagelse i en stor radius omkring de havne, hvor vi gjorde ophold. Der er nok blevet til mange kilometer i alt, og trods mange dårlige veje er vi blevet forskånet for uheld, hvis vi lige ser bort fra punkteringerne, som man jo altid må regne med kan ske. I Zingst mødte vi et tysk sejlerpar, hvor konen i deres første ferieuge styrtede slemt med cykelen på Hiddensee, og som trods sygehusbehandling stadig var gangbesværet med mange smerter og nu måtte afbryde deres ferie.

    Vi fik også badet mange gange i Østersøen. Vandet blev fin varmt, og det var dejligt med de hvide og lange sandstrande. Vi blev også vandt til de mange nøgne mennesker, der promenerede på stranden, men syntes nok, at det virkede lidt latterligt, når voksne mennesker hoppede rundt ved boldspil med alle herligheder dinglende omkring sig. - Men hovedsagen er vel nok, at de øjensynligt har nydt det!

    At sejle i Bodden-farvandet var ikke helt afslappende. Vi skulle være meget opmærksomme i sejlrenderne. I søkortene var der godt nok opgivet en bestemt vanddybde, men tilsanding kunne forekomme, hvad vi jo også ret hurtigt opdagede. Oplevelsen af grundstødningen i begyndelsen resulterede i, at vi blev lidt mere forsigtigt, holdt os om muligt midt i renden og kontrollerede vores afdrift mellem kostene mere omhyggeligt, end vi ellers ville havde gjort. Så de steder, hvor der virkelig var fare på færde, var vi nok også lidt anspændt. På strækninger, hvor vi sejlede både frem og tilbage, kunne vi i hvert fald den ene gang nyde turen fuldt ud.

    I Tyskland fik vi let kontakt til andre, særlig tyske sejlere. De var også særlig flinke og behjælpelige, når vi skulle lægge til eller fra. Der kom altid en for at tage imod fortøjningen, og så var der allerede skabt en kontakt, og kendte de noget til de områder, hvor vi ville hen, fik vi tips eller advarsler, der kunne være meget nyttige for os. Der blev flittigt hilst "guten Morgen, guten Tag og guten Abend" eller bare "mojn!", uden at man kendte til hinanden, og det giver en rigtig god stemning på havnen, man smiler og bliver glad. Særlig sjovt var det, at Maria og Dieter fra Slesvig, som vi allerede kendte fra sidste års tur i Limfjorden, også havde valgt Østtyskland til deres sommersejlads. Så kunne vi mødes nogle gange undervejs, drøfte oplevelser, give tips om seværdigheder og maritime forhold m.v., til de sejlede videre over Østersøen til Bornholm og Sverige. Også det tyske pensionistpar fra Flensborg havde vi det sjovt med. I Strahlbrode kom det frem, at han i Stralsund havde været på Toldkontoret og forhørt sig lidt om forskellige faktisk mindre relevante bestemmelser, som de ikke rigtigt kunne svare på. Det morede ham vidst meget. Jeg er næsten sikker på, at han selv var tolder eller lignende engang og ville gøre lidt grin med sine "østtyske kollegaer". Sådan har vel alle deres særheder.

    Mange af de oplevelser vi havde i byerne, på udstillinger og besigtigelser, har givet meget anledning til eftertanke og diskussion om den tid, der for os herhjemme allerede hørte historien til, men i Østtyskland viste sig mange steder endnu som et åbent sår, der på grund af det mangeårige DDR-regime ikke har kunnet hele, og meget - også fra nazitiden skulle bearbejdes. For dem, der havde tilpasset sig og trivedes under DDR- regime, blev genforeningen og de efterfølgende ændringer på bolig- og arbejdsmarkedet nok ikke det, de havde ønsket sig. Der vil sikkert gå en del år endnu, inden man i Østtyskland er kommet på lige fod med Vesttyskland - både på det menneskelige og det materielle område. De fleste Østtyskere, som vi kom i forbindelse med, var hjælpsomme og flinke, men nogle også meget tilbageholdende og forsigtigt, når vi spurgte lidt for åbent om deres syn på de politiske forhold.

    Jeg håber, at det om nogle år igen bliver muligt for os på en eller anden måde at besøge nogle af stederne - og særlig Stralsund, for at se resultatet af alle de anstrengelser om rekonstruktioner og nyskabelser, som vi har været vidne til. I nogle områder og byer kunne vi heller ikke se alt det, hvad der faktisk var værd at opsøge og vandre eller cykle igennem. Andre steder kom vi ikke hen med vore cykler, fordi der manglede sikre cykelstier. Risikoen på de midt i sommertiden stærkt trafikerede veje var for stor, og man nyder det heller ikke med sådan en bilkø i ryggen. Nogle vandre- og cykelstier var også meget ringe, mange nye er anlagt, og der kommer nok flere til efterhånden. Langs med Østersøen kunne man næsten overalt cykle ubesværet, tit mange kilometer gennem skoven.

    Når vi havde været på tur i flere dage fra morgenstunden, skulle vi enten sejle videre eller også engang hvile lidt ud på Kirmar og bearbejde oplevelserne lidt. Det er tit sket, at jeg under sejlturerne har set nogle brochurer igennem og sagt: "Nej! Nu fik vi da ikke det eller det at se." Men man kan nok aldrig få det hele med. Sådan er der flere steder på Darsser Ort og omkring Stralsund og Altefähr på Rügen og steder på det nordlige Rügen, der nok havde været et besøg værd. På Hiddensee kunne man sagtens opholde sig i længere tid, vandre, cykle, bade og slappe af. Og at komme tilbage dertil med Kirmar, det tror jeg ikke rigtigt på.

    Det, der også begejstrede os både på Rügen og i Mecklenborg Vorpommern var de store og gamle skove, også med utrolig mange forskellige fuglearter, som jeg særligt har lagt mærke til omkring Barhøft. Også den "Deutsche Alleenstrasse", hvor træerne dannede tag over vejen gennem en stor del Rügens var meget imponerende, men nok ikke særlig egnet til den kolossale biltrafik. På nogle dage har jeg undret mig over det fantastiske lys, særlig på Hiddensee og Rügen, men også ved Østersø-strandene, som understregede naturen i en grad, som jeg desværre ikke kan beskrive. Det var ligesom om alt fik meget klare farver og en skarp kontrast. Lidt irriterende derimod var de mange myg og bidende insekter, som var der straks, når man stod stille i skoven eller ved nogle af Bodden-bredderne og på stierne gennem græsarealer og krat.

    Vi havde for en gangs skyld fotograferet meget undervejs, gode situationer, baggårde i ruiner i Stralsund som modsætning til de fine restaurerede bygninger - og meget natur. Men uheldigvis gik mange af billederne tabt. Derfor har jeg til støtte for hukommelsen klippet og klistret dele af turistbrochurerne sammen og kaldt dem "Impressioner fra sommerturen".

    Vort møde med Tysklands Küstenwache eller Bundes Grenzschutz har voldt mig personlig lidt besvær, selv om besætningen var meget høflig og venlig og på ingen måde provokerende. Jeg følte mig bare provokeret, overvåget og kontrolleret (er jeg for tyndhudet?). Vi har diskuteret det mange gange, men nu efterfølgende kan jeg jo godt se, at der skal overvågning til, når der sker så mange lysskye gerninger på havet - olieforurening, dumpning af kemikalier, smuglerier i stor stil, overfald på skibe o.s.v. - , da så stort et område er mere vanskeligt at overse og tiltrækker nok flere kriminelle end så almindelige mennesker som os kan gætte sig til. Der er mange muligheder at gå upåagtet i land på så lange og til dels ensomme kyststrækninger. Vi har ikke mødt én eneste danske told- eller politipatrulje langs hele den danske kyst fra Marstal til Gedser. Hvor mange illegale indvandrere kommer mon den vej, og hvilke og hvor mange smuglervarer bliver der mon sat i land? Hvor mange stjålne biler, elektronik m.v. bliver mon sejlet over Østersøen til østlandene? Måske profiterer vi her i Danmark også lidt af, at Tyskland kontrollerer Østersøen så grundigt?!

    Til slut er det altid rart at føle, hvor dejligt det også er at komme hjem, sejle gennem de kendte farvande, føle den tryghed det giver og give slip på de lidt dystre tanker, som konfrontationerne med tysk fortid også har givet. En dæmper på denne glæde satte de mange markafbrændinger på hele vejen gennem det danske sydhavsområde, der gjorde alle påstandene om dansk forbillede vedrørende miljøbeskyttelse til skamme.

    Hjemme var alt i orden, Grethe og Carl har passet godt på bedriften - uden denne nabohjælp kunne vi ikke være borte så længe - familien havde det godt, og så var det bare om at komme i gang med vasketøj o.s.v. Haven fik en stor omgang, og mange sække med ukrudt og haveaffald blev kørt til containerpladsen, men det havde vi nu også regnet med. Når nu det hele er klar igen herhjemme, skal vi igen ud på vandet og nyde den frihed det giver, og i den kommende tid vil vi sikkert snakke meget om, hvordan og hvad der skete under vores lange sommertogt 1999. 

     
     
    God information, tips og vejledning til turen fik vi gennem følgende litteratur:
    Michael Brandenburg: Küstenhandbuch Mecklenburg-Vorpommern
    Bernd Würzinger: Mecklenburg-Vorpommern
    Peter Høh: Rügen / Usedom
    Lokale turistbrochurer
    En stor TAK til Maria og Dieter, der har bidraget med nogle af deres fotografier.
    Jeg takker også Turismuscentralen der Hansestadt Stralsund, som venligst har stillet de med (kopi) markerede billeder fra Stralsund til rådighed.
     
     
      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom