Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
 
  • Forside
  •  
  • Drejø, Bagenkop, Rødby
  •  
  • Gedser, Barhöft
  •  
  • Hiddensee
  •  
  • Ralswiek, Prora
  •  
  • Ralswiek, Bergen
  •  
  • Breege, Cap Arkona
  •  
  • Stralsund
  •  
  • Stahlbrode, Lauterbach
  •  
  • Seeberg
  •  
  • Gager,Mønchgut,Klinter
  •  
  • Usedom - På Peenen
  •  
  • Wieck, Greifswald, Str
  •  
  • Zingst/Boddenlandskab
  •  
  • Barth, Bodsted, Barhøft
  •  
  • På Falster, Møn, Sjælland
  •  
  • Vejrø, Dageløkke
  •  
  • Svendborg, Lyø, Assens
  •  
  • Eftertanker
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Sejlplan 1
  •  
  • Sejlplan 2, trin for trin
  •   Fra båd til båd
      Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Barth, Bodsted, Barhøft  
      <- Forrige side Næste side ->
    Tirsdag, den 20. juli 1999
    Kostesejlads 5,00 sm

    Det blæser, regner og tordenskyer trækker rundt. Rostock har haft voldsom regn og torden. Vi gør klar på Kirmar og venter. Heftige vindstød får sivet til at lægge sig og Kirmar til at krænge. Fra naboskibene er to mænd gået i jollen for at trække en lille siv-ø væk fra bådene, der har revet sig løs på den anden side af strømmen. I løbet af formiddagen lægger vinden sig lidt, der trækker stadig tordenskyer rundt, men der kommer kun enkelte regndråber.

    Kl. 12.00 lægger vi fra i Zingst og sejler gennem den smalle rende forbi Kirr og Barther Oie ind i Barther Bodden til Barth, mens det langsomt klarer op og bliver en fin solskinsdag igen. Kirken rager op, højt og dominerende som et vartegn. Vi får en god plads ved broen hos byens sejlforening, anmelder os i den lille havnerestaurant og får at vide, at vi kan betale havnepenge, når vi sejler herfra igen. En rundgang omkring faciliteterne er ikke særlig opmuntrende: der er toilet og bruser i en skurvogn, der er ulækkert og beskidt, og vandet drypper gennem et hul i taget. Der bliver flere skurvogne sat op, der dog er beregnet til den forestående sejleruge. Vi må godt benytte toilettet på restauranten, og det er vi glade for. Der står et værft lidt længere tilbage, og imellem værft og havnen ligger en teltplads. Den store flisebelagte havneplads er med trapper opbygget som en lav tribune.

    Selve byen gør ikke det store indtryk i første omgang, mange huse på vejen, der fører fra havnen op til byen, trænger til en kærlig hånd, og mange er blevet restaureret. Selve torvet er én stor byggeplads, hvor man under udgravningen har opdaget gamle mure og kanaler m.m., der først skal undersøges af arkæologer, før man kan fortsætte, og hele området er spærret af. Der er gode indkøbsmuligheder i byen. Jeg finder et stort posthus, der er lukket. Efter forespørgsel i en boghandel får vi at vide, at posthuset er blevet sparet væk, at Barth nu ikke har eget posthus mere. Man kan tydelig høre forargelsen, og vi er også forundret, at så stor en by ikke kan bære et posthus mere. Det ser ud til, at man i Østtyskland rationaliserer lige så meget som hjemme hos os, eller mere endnu. Vi har trods alt også i mindre byer post-indleveringssteder endnu.

    Det er havblik om aftenen. Vi sidder i cockpittet på Kirmar og nyder udsigten over Barther Bodden. Jeg vågner om natten, mens regnen tromler på kahyttaget.

     
     
    Onsdag, den 21. juli 1999 
    Det regner endnu tidligt om morgenen, så klarer det lidt op imellem store sorte skyer. Vi tager cyklerne frem og cykler ud af Barth. Det blæser kraftigt. Der går en cykelsti langs den stærkt befærdede vej til en provisorisk midlertidig bro over den lille flod Barthe, der har givet byen navnet. Så går det gennem en stor og mørk skov til Bodsted. Vi vil gerne besøge havnen, hvor de berømte "Zeese-boote" hører hjemme. De blev oprindeligt bygget som fiskeskibe, men i dag bliver de kun brugt som traditionssejl- og lystbåde. Hvert år sejles en Traditions-kapsejlads udelukkende med disse både.

    I vores kort over området er der indtegnet en cykelsti, som vi dog ikke kan finde. Vi snakker med en ældre mand ved en havelåge der forklarer os, at cykelstien var planlagt, men man har så foretrukket at bruge pengene til at klare kloakeringen først, men at vi kan følge det smalle fortov langs med vejen. Han fortæller endnu lidt om alle de skete forandringer, så fortsætter vi. Vi finder en helt ny havn ved Bodstedter Bodden. Forundret går vi langs med broerne, der ligger åbent og udsat ud til vandet, og nogle enkelte både ligger og gynger hårdt i den friske vind. Pladserne er ret smalle, mens selve broanlægget, opført i træ, er meget solidt og flot, men efter vores mening ikke særlig godt planlagt.

    Vi fortsætter og finder så Bodstedter havn, som vi har set den i fjernsynet. Her ligger mange Zeese-både. På et skib gør man lige klar til en sejltur med unge mennesker. Skipperen spår dem en våd ende, da der står en skrap søgang.

    Ved havnekiosken får vi ved en øl og en lidt mærkelig ristet pølse at vide, at den nye havn vi lige har set, skal indvies den 31. juli. Vi synes jo, man skulle hellere havde udbygget den gamle havn her, der er meget hyggelig og idyllisk beliggende, men trænger til en lidt kærlig renovering. Men vi er selvfølgelig ikke blevet spurgt. Vi går rundt og oser lidt den atmosfære af gamle træbåde. På havnearealet står tre store vindmøller, og man kan føle deres vibrationer under fødderne.

    Så går vejen tilbage igen gennem skoven. Ved floden Barthe finder vi værftet, hvor initiativet til opfriskning af en gammel tradition omkring de gamle fiskerbåde blev taget af bådebygger Eckhard Ramin. Vi møder hans søn på værftområdet og spørger pænt, om vi må se os lidt om. Vi må også gerne bestille en båd, får vi at vide. Han er så flink og fører os rundt på det lille værft, hvor der på kun lidt plads og ret primitive forhold er 10 ansatte beskæftiget med restaurering af gamle skibe. Det er blevet mere vanskeligt for værftet at overleve, efter tilskuddene er faldet væk. Men heldigvis findes der en del romantikere endnu, der er besat af de gamle både og deres tradition. Samtidig repareres også andre skibe, og værftet står for vedligeholdelsen af sejlrenden fra den lille havn og ud til Barther Bodden.

    Han viser os i et lille og smalt skur "sin båd", han har arbejdet på i sin fritid allerede i flere år, et fantastisk solidt og kønt træarbejde. Vi er meget imponeret. Ved de lidt faldefærdige broer og på land ligger flere både der er under arbejde, og der ligger også mere "almindelige" lystbåde. Vi siger pænt tak og tager afsked med en meget flink og ret beskeden virkende mand.

    Vi handler lidt i byen, der bliver mere og mere tiltalende for hvert besøg. På havnen er der stor aktivitet med forberedelsen af det Internationale Sejlertreff. Tribuner og kiosker bliver bygget op, en stor lagerhal skal huse et diskotek, og på teltpladsen ankommer de første deltagere, og langt fra høres det dum, bum bum fra dragebådene, der træner til den store dag. Mens vi spiser i cockpittet, bliver der voldsom tordenvejr med regn og blæst. Vi når ikke at lukke hele presenningen, så vi skynder os at bære det hele ned i salonen, mens det lyner og buldrer. Senere klarer det lidt op til en kort havnerunde, hvor vi snakker med en sejler fra Korsør. Så regner det igen. Det bliver koldere. - Nu bliver vi nok hængende et par dage mere......

     
    Bodstedter Havn Bodsted - hjemsted for Zeezebåde
     
    Torsdag, den 22. juli 1999
    Havnedag. Blæst og byger. Vi går en lang tur gennem byen, besigtiger Maria-kirken, byport- og tårn og ser på et gammelt klosteranlæg, der nu er bygget om til lejligheder. Byen trænger mange steder hårdt til renovering, og der er mange planer om at tiltrække turismen - særlig gennem sejlsporten, som jo med Barths beliggenhed er ret indlysende.

    Vi kommer i snak med sejlere fra Åbenrå, Berlin og Kiel, som ligger med ved vores bro og sammen med os venter på godt vejr. Det er altid mændene, der er de mest utålmodige, men mange har jo også kun en begrænset ferietid - så vi kan sagtens! Vejrmeldingen lyder på blæst fra nordvest hel til tirsdag. Vi håber, at det ændrer sig før, men bliver liggende her i Barth, da det er billigere at ligge her end hvis vi venter på godt vejr i Barhöft, og så er her også bedre indkøbsmuligheder. - Vi gør skibet rent. Bum - bum - bum - eins - zwei - drei ... Det er nok sjovere at være med end at høre på det! På klargøringen til "Hafentage 1999" kan vi gætte os til, hvad der venter os.

    Fredag, den 23. juli 1999
    Gråvejr, blæst fra SV der drejer til NV. Rundgang i byen og indkøb. Vi finder flere og flere også idylliske steder, som den gamle lystbådehavn til mindre både, der ligger lidt gemt i en vig. Her har også en lystfiskerforening sit tilholdssted med små skure og lysthuse på havnearealet. En dårlig vej, sjasket og fyldt med vandhuller efter regnen, fører derhen gennem industrihavnen og over en stor plads, der er fyldt med gamle rustne maskiner og andet ragelse.

    Efter frokost vil vi ud at cykle en tur mod Glöwitz og Grabower Bodden. Men Erwins cykel er punkteret, og da han ikke kan finde hullet i slangen, går han i gang med at skifte dæk og slange på baghjulet, da det alligevel trænger til det. Det tager sin tid. Vi opgiver turen, mens festlighederne starter på havnen. Der indløber flere Zeese-både og andre sejlere. Vi sidder på havnerestauranten med en øl og Fanta og har et godt overblik, men mens den blege sol forsvinder helt, bliver det lidt køligt.

    Lidt senere får Erwin ondt i maven og kaster voldsomt op. Jeg spørger, hvad han har spist til frokost og fatter mistanke til en tepølse, som jeg kasserer omgående. Jeg er lidt bange for pølseforgiftning, der kan få alvorlige følger. Men Erwin regner med, at han har fået det hele ud og går til køjs. Jeg sidder i cockpittet og ser på aktiviteten ved havnen, mens jeg ind imellem holder øje med ham. Jeg har set en Førstehjælps-bil på havnen, så hvis det skulle gå helt galt ....... Der bliver regnvejr igen sent på aftenen. Erwin regner med, at han klarer sig. Musikken fra telt og diskotek er højt, bassen runger gennem det hele til kl. 03 om natten, ikke engang ørepropperne kan holde den ude. Det var så den dag.

    Lørdag, den 24. juli 1999
    Det småregner stadigvæk. På havnen gør man klar til dagens arrangementer. Det klarer lidt op og solen kommer frem. Erwin er lidt sløv, men ellers ok. Vi følger lidt med på havnen, hvor der er "Drachenboot-konkurrence" med trommen og høje råb. Både mænd og piger bærer deres club-dragter, det ser meget festlig ud. Hver gæstebåd, der sejler ind i havnen, bliver hilst velkommen over højtaleren. Højtalerne går os lidt på, da man hører alt to til tre gange som ekko, det må ligge ved højtalernes placering.

    Et medlem af festkomiteen kommer ud til os med en indbydelse om deltagelse i tradtionssejladsen med Zeese-både og andre traditionsskibe og "kaptajnsfrokost" næste morgen på hotellet. Vi drøfter det lidt, men siger så nej tak. Selv om vi er meget stolte af vores Kirmar med sine røde gaffelsejl, så er det ikke noget "traditionsskib". Vi vil hellere se til, når alle de andre skibe står ud af havnen. Det er også et flot syn, det er mest Zeese-både som deltager i sejladsen. Bagefter ser vi også Eckhard Ramin og hans skib med søn og børnebørn som gaster.

    Larmen fra festen er så højt om aftenen, at vi ikke gider at gå herop og deltage. Med vat og ørepropper prøver vi at få lidt søvn, men det er håbløst. Først efter kl. 03 bliver der ro. Det er ikke os med de larmende fester - vi er mere for natur, hyggeligt samvær og stille musik!!

     
    Havnen i Barth Kapsejlads med traditionsskibe
     
    Søndag, den 25. juli 1999
    Kostesejlads 14,50 sm

    Erwin har fået nok. Det ligger ikke ved gæstgiverne fra sejlforeningen, der kommer om morgenen ned til os med "frische Brötchen" til 10 Pfennig. Hellere betale lidt mere havnepenge end at opleve flere "Hafentage 99". Han går op for at betale havnepenge for de dage vi har været, men på grund af festen har vi ligget gratis, og man beklager, at vi allerede vil afsted.

    Afgang fra Barth kl. 10.30. Vinden er NV 5 - 10 msek. Det er gråvejr men klarer senere op med solskin. Det bliver en fin tur. Vi finder alle kostene, og da vi nu kender renden, kan vi afslappet nyde det særprægede landskab med Grosser og Kleiner Werder og Bock. Vi lægger til i Barhöft kl. 12.55 og er så heldige at få sidste plads ved den nordlige flydebro, der ligger i læ for vinden. Der er stor aktivitet på havnen, man kan mærke, at også Østtyskerne har fået ferie nu. Jeg har lidt ondt i halsen og i ørerne, nok på grund af træk og er lidt pylret. Vi nyder sol og varme på Kirmar, sunder os fra havnefesten i Barth og går kun en lille havnerunde.

    Havnepenge DM 16,00

    Mandag, den 26. juli 1999
    Skyet med sol. Vi har fået sovet ud efter de sidste urolige nætter. Erwin lægger kurs og jeg taster waypoints ind til de næste dage. Jeg er lidt rastløs. NV-vinden skal aftage til i morgen. Vi får se. Vi spadserer kun lidt rundt omkring havnen. Der er for mange myg omkring skov og siv. Men hvis vi er ærlige, så begynder det at trække os hjemad. Erwin spenderer is på havneterrassen med udsigt over vandet. Vi slapper bare af.

    Havnepenge 16,00 DM

      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom