Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
 
  • Forside
  •  
  • Drejø, Bagenkop, Rødby
  •  
  • Gedser, Barhöft
  •  
  • Hiddensee
  •  
  • Ralswiek, Prora
  •  
  • Ralswiek, Bergen
  •  
  • Breege, Cap Arkona
  •  
  • Stralsund
  •  
  • Stahlbrode, Lauterbach
  •  
  • Seeberg
  •  
  • Gager,Mønchgut,Klinter
  •  
  • Usedom - På Peenen
  •  
  • Wieck, Greifswald, Str
  •  
  • Zingst/Boddenlandskab
  •  
  • Barth, Bodsted, Barhøft
  •  
  • På Falster, Møn, Sjælland
  •  
  • Vejrø, Dageløkke
  •  
  • Svendborg, Lyø, Assens
  •  
  • Eftertanker
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Sejlplan 1
  •  
  • Sejlplan 2, trin for trin
  •   Fra båd til båd
      Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Wieck, Greifswald, Str  
      <- Forrige side Næste side ->
    Mandag, den 12. juli 1999
    Afgang fra Karlshagen kl. 8.55. Vinden er Ø/NØ ca. 8 msek. og agten for tværs. Vi sejler en god fart over Greifswalder Bodden. Mod syd kan vi se de fire skorstene fra Atomkraftværket Greifswald, der faktisk kan ses rundt om fra alle sider over Greifswalder Bodden. Vi ankommer i havnen Wieck kl. 12.05. Havnen er en indmuret, kanaliseret munding af den lille flod Ryck, der kan besejles ind til Greifswald. Der kan lægges til på begge sider, men vi finder en god plads mellem hjemmehørende skibe til styrbord. Der er godt flisebelagt og hyggeligt anlagt fortov mellem kaj og vej. På den anden side af vejen begynder byen med velholdte huse og pæne små haver. Til bagbord ligger flere små sejlklubber samt en tidligere Marineskole, der nu er Sø- og dykkerskole. Her ligger det gamle skoleskib "Greif". En gammel malerisk klapbro fører over havnen og til byen Eldena, hvor der kan provianteres hos en Edeka-købmand.

    Erwin overrasker mig med "Fischbrötchen" til frokost, lækker, lækker med en koldt øl til. Det er meget trykkende varmt. Vi ser os lidt om på havnen og slapper ellers af på Kirmar og følger den livlige havnetrafik. En dansk sejler kommer forbi os, men sejler videre til Greifswald.

    Toiletterne her på havnen skal åbnes med 50 Pfennig, og man kan kun få vand gennem havnemesteren, når man kan finde ham. Hvis man ikke vil sejle hen til vandhanen med fare for at miste sin plads, skal man slæbe det i en dunke. Det er lidt af et problem, som man vil se at få løst på anden måde i fremtiden. Grunden til fremgangsmåden er, at mange charter-skibe med store vandtanke lægger til og fylder op, for så at sejle videre uden at lægge havnepenge. Som så mange gange: Nogle få syndere ødelægger det for alle andre. - Hen imod aftenen finder vi en lille fiskebutik, og så er aftensmaden i hus.

    Havnepenge 17,00 DM

    Tirsdag, den 13. juli 1999
    Meget varmt og trykkende fra morgenstunden. Vi tager bussen ind til Greifswald, ca. 4½ km ind i landet. Forstæderne virker med deres store beton-boligblokke kolossal og nøgternt. Fra busstationen går vi gennem en flot, gammel park op til byen, der ligger meget højt. Greifswald er gammel universitetsby, der ligesom Stralsund blev bygget i det 13. århundrede. Grundlagt blev den af munkene af Zisterzienserklosteret Eldena og kom gennem søhandlen til velstand.

    Vi starter som sædvanlig med at besigtige kirkerne, der er tre, som endda ligger ret tæt sammen. Der er en Marienkirke, den store domkirke St. Nikolai og St. Jakobi-kirke. De er alle tre ret velholdt. Der er flere udstillinger, bl.a. en lokalhistorisk fotoudstilling fra 2. verdenskrig, der ikke kan andet end at gøre stort indtryk på os, og så forlader vi kirken lidt nedtrykt og vandrer gennem centrum og markedspladsen, der er omringet af store flotte huse i hansestil og et prægtigt rådhus.

    Vi slår os ned på et fortovsrestaurant og ser på hele sceneriet, mens solen bager. Greifswald blev under 2. verdenskrig ikke så ødelagt som Stralsund, men i 40 års DDR-tid noget forsømt. Dette har man de senere år begyndt og oprette, og også her er byggepladser mange steder - men slet ikke at sammenligne med Stralsund. Der er et stykke vej til havnen, der dog ikke er særligt indbydende, der står mange gamle forfaldne bygninger og der ligger flere gamle skibsvrag der skriger efter en kærlig hånd. Der er også ret snavset rundt omkring. På strøget i Greifswald bliver vi interviewet af et par studenter der spørger, om vi har lidt tid. Det er nu et stort spørgeskema om turisternes syn på Mecklenborg Vorpommern, men vi besvarer det med tålmodighed. Pigerne er så glade for, at de har fået fat i et par danskere. Så går turen tilbage til busstoppestedet gennem en længere spadseretur i den flotte park.

    Tilbage i Wieck kommer vi lige til broåbningen. Den gamle maleriske klapbro, der er fredet, er kun halvautomatisk og bliver betjent af en brovagt fra et lille hus ved broen. Lange kæder med tunge kugler bliver trukket på plads med håndkraft. Bilerne betaler 5,00 DM for at køre over broen, skibene sejler gratis igennem og fodgænger og cyklister slipper også for betaling.

     
    Klapbro i Wieck
     

    Vi når lige ned til Kirmar inden der kommer torden og regn. Det tordner det meste af eftermiddagen. I et lille ophold når jeg lige at cykle til Eldena og købe ind, så fortsætter det med torden og regn til hen på aftenen, hvor det klarer op. Vi går en tur gennem Wiecks små gader med gamle mest stråtækte og velplejede huse, en gammel hyggelig kaptajns- og fiskerby - kirken er desværre lukket - og tilbage over diget med udsigt over Greifswalder Bodden. For enden af havnen, lige ved indsejlingen ligger et af de store krydstogtskibe. Bordene er festligt dækket. Der ligger også en gammel kutter, ombygget og indrettet til restaurant.

    På havneområdet er man begyndt at bygge tivoli op til årets by- og havnefest i weekenden. Trods regn og blæst arbejdes der for fuldt tryk med opbygningen af et kæmpe Pariserhjul. Det må være en fantastisk udsigt deroppe fra. Politiet kommer og ser på sikkerheden. Man er ikke tilfreds med deres lastbil, som skal på værksted, inden de tager derfra. Vi har fået at vide, at hele kajområdet bliver fyldt med gøgl og kiosker. Derfor håber vi, at vejret tillader en flugt herfra, inden festen begynder torsdag aften.

    Havnepenge 17,00 DM
    Busbilletter     9,20 DM
     
    Onsdag den 14. juli 1999
    Det regner det meste af formiddagen, og det blæser hårdt. Om eftermiddagen går vi til Eldena og ser på den gamle klosterruin, der ligger i parken. Takket være maleren Caspar David Friedrichs indsats (18. århundrede), der er kendt for sine mange malerier fra Rügen og klinterne, står ruinerne endnu. De blev ellers indtil da brugt som stenbrud. Vi handler lidt hos byens købmand og dovner så på Kirmar, da der trækker torden rundt igen.

    Havnepenge 17,00 DM

     
    Klosterruinen Eldena
     
    Torsdag, den 15. juli 1999
    Det blæser stadig hårdt, som ses tydeligt på træerne på den anden side af havnen. Jeg er ikke så meget for at sejle i dette vejr. Erwin er ellers ved at blive utålmodig igen. Jeg trænger til at klippes og får en tid hos byens frisør, der trods travlhed på grund af havnefesten vil klippe mig ind imellem. Det koster 15,00 DM!!!!, og så er det kort og smart.

    Kl. 11.10 sejler vi ud fra Wieck under svag protest fra Regina. Vinden er frisk til hårdt fra V-NV, og Greifswalder Bodden møder os med store stejle søer der sprøjter i store kaskader over Kirmar. Godt at vi har styrehuset! Det er bare om at stå fast og bide tænderne sammen. Vi skal holde godt øje med kompasset og kostene, da vores navigator jo ikke virker i dette område (DDR havde af god grund ingen Dekkar-tilslutning). Da vi nærmer os Zudar på Rügen, kommer vi lidt i læ, solen kommer frem og fra indsejlingen til Strelasund aftager søerne, og vi får en god sejlads gennem det nu kendte farvand til Stralsund. Vi er tidligt på vej og kl. 15.35 lægger vi en fortøjning om en pæl ved en lille havn overfor Dänholm med udsigt til den store bugt ved Dänholm og det store skibsværft, hvor vi sunder os og tager en kop kaffe, inden broen går op kl. 18.05. Vi får en god plads ved flydebroen med en god bred stikbro.

    Efter aftensmaden går vi en brotur. Der er kommet flere danske sejlere, næsten alle fra København-området. Man får næsten ingen kontakt med andre danskere, mens der ingen problemer er med tyske sejlere. - Er danskerne snobbet???

    Havnepenge 21,00 DM

    Fredag, den 16. juli 1999
    Det er skyet og blæsende, men solen skinner også ind imellem. Vi provianterer om formiddagen og slendrer så gennem byen igen for at finde steder, vi ikke har set før. Det er fredag og stor markedsdag igen, men bortset med frugt og grønsager kan vi ikke fristes i dag.

    Erwin slæber vand med en vanddunke. Vandslangen gav kun nogle få dryp for 1 DM. Efter en fin dag kommer der nu regnbyger igen.

    Havnepenge 0 DM   (5. dag er fri i Stralsund)

     
    Kirmar i Stralsund
     
      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom