Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
 
  • Forside
  •  
  • Drejø, Bagenkop, Rødby
  •  
  • Gedser, Barhöft
  •  
  • Hiddensee
  •  
  • Ralswiek, Prora
  •  
  • Ralswiek, Bergen
  •  
  • Breege, Cap Arkona
  •  
  • Stralsund
  •  
  • Stahlbrode, Lauterbach
  •  
  • Seeberg
  •  
  • Gager,Mønchgut,Klinter
  •  
  • Usedom - På Peenen
  •  
  • Wieck, Greifswald, Str
  •  
  • Zingst/Boddenlandskab
  •  
  • Barth, Bodsted, Barhøft
  •  
  • På Falster, Møn, Sjælland
  •  
  • Vejrø, Dageløkke
  •  
  • Svendborg, Lyø, Assens
  •  
  • Eftertanker
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Sejlplan 1
  •  
  • Sejlplan 2, trin for trin
  •   Fra båd til båd
      Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Usedom - På Peenen  
      <- Forrige side Næste side ->
    Torsdag, den 8. juli 1999
    I dag skal vi tage afsked med Rügen. Afgang fra Gager kl. 9.30. Det blæser en N/NØ vind 8 - 10 msek., men solen skinner! Der står en skrap sø, men da vinden er med os, får vi en fin og forrygende sejltur. Det er svært at se indsejlingen til Peenemünde på afstand. Til bagbord ligger øen Ruden, og så er vi i Knaakbrücken-renden. Der er store lavvandsområder, og det er spændende at sejle ind i Peenen. Vi sejler forbi Peenemünde til bagbord og indsejlingen til byen Freest til styrbord. Jeg styrer, og da der er mange vige, sejler jeg forbi indsejlingen til Krøslin i første omgang. Min skipper opdager det selvfølgelig, og vi laver en kovending og finder kostene. Kl. 12.10 lægger vi til i havnen, der faktisk ligger for enden af en stor sø, efter en fin tur. Maria og Dieter tager imod os, og vi får en plads lige ved siden af dem. Her er stikbroer, og vi balancerer på de smalle gyngende broer ved siden af Kirmar. Lystbådehavnen er helt ny og meget moderne med fine faciliteter. Der bliver stadig arbejdet, og den lille købmandsbutik på havnen er ikke åbnet endnu.

    Vi dovner lidt i havnen og bliver inviteret til kaffe hos Maria og Dieter, hvor vi drøfter de sidste dages begivenheder og oplevelser, siden vi mødtes i Stralsund.

    Vinden frisker op, Kirmar gynger i fortøjningerne. Vi har snakket tiden væk, og jeg mangler at købe ind. Jeg finder en lidt uanselig købmandsbutik, men bliver glædelig overrasket, da jeg først kommer indenfor. Selv om det allerede er lukketid, er købmanden meget flink til at hente noget kød ud til mig fra kølerummet og lade mig handle færdigt uden en sur mine.

    Landskabet virker fladt og byen lidt trist i forhold til Rügen. Om aftenen sidder vi sammen på Kirmar, hygger og snakker og er enige om, at Usedom er bare anderledes.

    Havnepenge 18,00 DM

    Fredag, den 9. juli 1999
    Det blæser hårdt fra NØ 10 - 15 msek. De lokale vejrmeldinger kommer nu på VHF kanal 65 og gælder for Peene-området og Agterwasser. Vi er ligesom gået lidt i stå efter de sidste dages mange oplevelser. På grund af de gode forhold vasker jeg en masse tøj. Med nye vaskemaskiner og tørretumbler er det ingen sag. Erwin tanker Diesel imens. Efterhånden er vandet i havnen pisket til skum, der er rigtig søgang og flydebroen gynger og slingrer. Man føler det næsten, som om man er "fuld", når man entrer Kirmar fra stikbroen.

    Om eftermiddagen cykler vi til Freest, den lille fine fiskerby med mange gamle huse ved Peene-mundingen. Her føler man det, som om tiden har stået stille i mange år. Lystbådehavnen ligger som i en smal kanal bag et dige, hvor sivet svajer og hvisker i vinden. Her ligger bådene mere beskyttet, her er der varmt og dejligt, og vi undrer os over, at Dieter og Maria, der altid søger efter det "urige", har foretrukket Krøslin. Men et besøg på den lille fiskerihavn, hvor der også ligger et værft, virker lidt afskrækkende, der er kloakstank ved værftet og alt virker temmelig rodet.

    Vi cykler lidt rundt i byen og det angrænsende område. Nord for havnen er man ved at anlægge en badestrand. Der er store bevoksede strandarealer, skov og krat. På tilbagevejen handler vi hos en slagter i Krøslin til weekend. Kødpriserne er heller ikke så høje her som hjemme i Danmark.

    Maria og Dieter byder på kaffe. Vi tager ikke på flere udflugter, selv om det trækker lidt at komme til Wolgast, da vi så småt er begyndt at droppe sejlturen dertil. Den hårde blæst har udviklet sig til kuling, og vi gynger og gynger.

    Havnepenge 18,00 DM

    Lørdag, den 10. juli 1999
    Kostesejlads 3,00 sm

    Det blæser og hyler stadigt, og nu har vi fået nok af det gyngen! kl. 10.45 tager vi igen afsked med Maria og Dieter, der hjælper os med at komme væk fra broen i den blæst, og sejler til Karlshagen, der ligger på den anden side af Peenefloden. Det er kun en lille sejltur, og indsejlingen går forbi en stor plads, hvor bl.a. sømærker bliver repareret og malet. Det er en stor havn, der før i tiden hovedsageligt var benyttet af den kommercielle skibsfart. I østhavnen finder vi et nyt broanlæg til lystbåde. En flink havnemester tager imod os og kasserer den på denne tur højeste havnetakst. Men vi ligger i læ, solen kommer frem og efter frokost tager vi på opdagelse. For at komme til toilet og bad, skal man på en lidt længere spadseretur.

     
    Karlshagen Havn Store bølger i Østersøen
     

    En cykelsti fører til Østersøbadet Karlshagen. På torvet ved stranden er der lidt gøgl. Selv om byen ikke kan konkurrere med Göhren eller Baabe, så er der en meget fin sandstrand. Vi cykler et stykke gennem skoven til Trassenheide, og her bader vi for første gang. Men der er så høje bølger, at vi næsten bliver væltet og tør ikke at gå for langt ud.

    Vi cykler tilbage og til Peenemünde for at se på krigens efterladenskaber. Der ligger en stor russisk U-båd i havnen, som Erwin besigtiger, mens jeg slapper af på havnebænken med en sodavand. Hans indtryk: Et stort hæslig skrummel, hvor mændene havde meget begrænset plads. Hver eneste krog er proppet med klodset elektronisk udstyr, hvor ledninger hænger alle vegne og helt vilkårlig og uden symmetri eller orden. Pladsen til besætningen var meget primitiv. Når man er kravlet igennem, er man glad for at komme op i frisk luft igen.

    Der står også et gammelt stort kraftværk, der er ude af drift og forfalder - alt til ingen nytte, hvad skal man bruge sådan noget til? Der er indrettet museum i en af bygningerne, men vi cykler bare omkring bygningerne og føler os ikke fristet til at se på mere elendighed fra krigen. På tilbagevejen finder vi en grusvej langs med floden Peene. Her kan man trække vejret! Vi finder nogle ruiner, der viser sig at være gamle bunkere og "Prüfstand for V 1 og V 2", sprængt i stumper og stykker efter krigen - og alt dette midt i den flotteste natur!

    Der er ankommet nogle danske sejlere, der tidligt om morgenen var sejlet fra Greifswald, "inden det blæste rigtig op", så de havde en hårdt sejltur. I radioen hører vi, at der faktisk havde været badeforbud.

    Havnepenge 22,70 DM
           Entré      7,00 DM
     
     
     
    Søndag, den 11. juli 1999
    Det blæser igen, først NØ 8 -10 msek. og senere 10 - 13 msek.

    Vi cykler kilometer efter kilometer gennem den store skov til Østersøbad Zinnowitz med små afstikkere op på diget for at se på det skummende hav. I Zinnowitz er også mange fine bygninger, f.eks. Preussenhof, der er restaureret. Her er også en flot Seebrücke med gøgl, kiosker og alt til leg på stranden. Der er mange mennesker og meget trafik.

    Efter en lang og lidt kompliceret cykeltur på dårlige og stærkt trafikerede veje kommer vi til havnen Zinnowitz ved Peenen. Her er der mere roligt - som om tiden har stået stille. Det er en lille og hyggelig havn, men her i læ for vinden varmt som i en bageovn. Peenen glider stille forbi og går ud til det store Agterwasser, der ligger stille og blank hen i solskinnet. Havnen er sikret til dels med store gamle træjoller, der er fyldt op med sand og jord. Vi slapper af på sejlklubbens terrasse med en øl og nyder den særlige atmosfære, der hersker her.

     
    Seebrücke Zinnowitz
     

    Tilbage på østersø-siden køber Erwin nye "smarte" shorts til DM 5,00 hos en gadehandler, som jeg dog skal sy om, når vi engang kommer hjem. Vi spiser "Fischbrötchen" m.v. mens vi ser på badelivet, inden vi tager den lange vej tilbage til Karlshagen. Ved Trassenheider Strand styrter vi os i bølgerne blå, som dog på grund af blæsten mere består af sand end af vand.

    Vores tyske nabo på havnen, et lidt ældre ægtepar og tidligere DDR-borgere, har ventet i over en uge på Hiddensee på at få en god vind til Danmark, men da den næsten hele tiden var nordlig, har de nu opgivet og bliver i deres hjemlige farvand. Manden virker lidt trist, men bløder lidt op efterhånden, og han og Erwin får sig en lang og god snak. Mange af de lidt ældre hjemmehørende virker lidt stiv og utilnærmelige, de føler sig på grund af den store arbejdsløshed tabt i det nye system - måske også af politiske grunde, og der er sjældent nogen, der rigtig vil snakke om det. De yngre mennesker derimod er lige som hjemme udadvendte, glad og forventningsfulde i deres ferie og ser også helt anderledes på fremtiden.

    Vi havde planlagt at tage toget for også at se Heringsdorf, Albeck, hvor der er bygget nogle nye meget flotte "Seebrücken" og så lige ind til Polen, hvor der dagligt er et stort markedet - men vi kan jo blive ved og ved, alt er så spændende, men samtidig skal vi jo tænke på, at vi også skal hjem engang ..... Mens vi slapper af på Kirmar efter en fin dag bliver vi efter mange overvejelser frem og tilbage enige om, at vi forlader Usedom i morgen og fortsætter til Greifswald.

    Havnepenge 20,00 DM

      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom