Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
 
  • Forside
  •  
  • Drejø, Bagenkop, Rødby
  •  
  • Gedser, Barhöft
  •  
  • Hiddensee
  •  
  • Ralswiek, Prora
  •  
  • Ralswiek, Bergen
  •  
  • Breege, Cap Arkona
  •  
  • Stralsund
  •  
  • Stahlbrode, Lauterbach
  •  
  • Seeberg
  •  
  • Gager,Mønchgut,Klinter
  •  
  • Usedom - På Peenen
  •  
  • Wieck, Greifswald, Str
  •  
  • Zingst/Boddenlandskab
  •  
  • Barth, Bodsted, Barhøft
  •  
  • På Falster, Møn, Sjælland
  •  
  • Vejrø, Dageløkke
  •  
  • Svendborg, Lyø, Assens
  •  
  • Eftertanker
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Sejlplan 1
  •  
  • Sejlplan 2, trin for trin
  •   Fra båd til båd
      Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Breege, Cap Arkona  
      <- Forrige side Næste side ->
    Torsdag, den 24. juni 1999
    Kostesejlads 9,50 sm

    Det trækker rundt med tordenbyger. Vinden er V-NV omkring 8 msek. Vi ved ikke rigtig, om vi skal sejle videre til Breege eller blive. Maria og Dieter venter til lørdag, da de vil se generalprøven på friluftsteatret fredag aften. Men Erwin er ved at blive utålmodig og vil afsted til Breege. Vor "Bayer" ved siden af siger, at han også har tænkt på at sejle til Breege. <"Hvad vil du i Breege?" spørger havnefogden, "her er der dog meget rarere at være!" Herpå svaret: "I Breege har de så gode matjes-sild". Havnefogden: "Hvad vil du med matjes? En matjes er ligesom en embedsmand, hovedløs, haleløs - og så mangler den rygrad!"> Alle griner - ingen svarer. Forhåbentlig er der ingen embedsmand til stede. Snakken går lystigt videre fra båd til båd.

    Maria og Dieter har fået en tysk nabo, der lige har handlet en båd mage til deres, en Halberg Rassy motorsejler 34 kuttertype. Han er glad for lidt erfaringsudveksling, og Dieter og Maria går med glæde båden igennem og giver råd og vejledning, og fortæller om fordele og ulemper. Da konen er lidt bange for at sejle, bliver det nu nok mest fordelene, de taler om.

    Afsked med Maria og Dieter til vi skal ses i Stralsund og afgang fra Ralswiek kl. 12.15. Der trækker stadig mørke skyer rundt, men også solen kommer frem, og vi får en fin tur. Det er ret køligt på vandet. Nu kender vi den Jasmunder Bodden og sejler afslappet afsted. Ved anduvningen Jasmund kan vi med kikkerten se over til Martinshafen, som vi faktisk ville have anløbet for at have et godt udgangspunkt til klinterne og Königsstuhl, men har droppet dette, da vi fra flere sider er blevet advaret om usikker vanddybde og også, at der ikke var særlig hyggeligt i havnen. I 1920'erne blev der fragtet store mængder kridt fra Martinshafen. Vi sejler videre over Lebbiner Bodden og følger nu kostene gennem sejlrenden til Breeger Bodden og gennem en smal rende forbi Saalstenene, der rager til dels op over vandet, og ind i havn. Klokken er 14.15. Vi får en god plads ved den nordlige yderbro med god udsigt over Boddenfarvandet, de blanke Saalsten og en del af kysten.

    Efter opklaring på Kirmar og en kop kaffe finder vi havnefogden, en flink ung mand der tager os med ind på sit rodede kontor, peger på bad og toilette, der ved nærmere eftersyn viser sig som lidt uhumsk. Der bliver arbejdet hårdt på at få et Sejlsport- og Marinecenter færdigt, der skal indvies til weekend i forbindelse med en kapsejlads og havnefest. Havnen er hjemsted for et Yacht-Charter firma, der har sine både på den sydvestlige bro. På den anden side af broen ligger byens fiskerbåde og enkelte tursejlere. Ved havnens kaj ligger en stor turistbåd, der daglig sejler en tur til Hiddensee og efter behov sejler udflugter i Boddenfarvandet. Ved havnen ligger en kro og en Søsportsforretning, hvor man også kan proviantere lidt.

    Breege er en lille hyggelig fiskerby, der i sin tid var hjemsted for mange store sejl- og handelsskibe og frembragte mange kaptajner, og i det 18. og 19. århundrede regnedes Breege for Rügens rigeste by.

    Langs med byens gade ligger der mange velholdte fisker- og kaptajnshuse. Byen har også en god købmandsbutik, hvor vi handler lidt ind. Der ligger en dansk sejlbåd fra Karrebæksminde i havnen, men der er ikke nogen om bord. Ellers er der hygge og afslapning på Kirmar. Vi nyder udsigten og stemningen. Saalstenene kan tydelig ses. Der skulle før i tiden har været sælhunde i farvandet, som har ligget på stenene og solet sig. Der er også udsigt til nogle idylliske vige.

    Havnepenge 14,00 DM
     
     
    Fredag, den 25. juni 1999
    Silende regn om natten og om morgenen. Jeg skriver om vore oplevelser efter kalenderen i logbogen på PCén, der under det fine vejr og de mange cykelture og vandringer ikke er blevet brugt. Erwin tanker diesel på havnen i store dunke. Vi snakker lidt med Danskerne fra Karrebæksminde, der vil sejle til Ralswiek. Om middagen klarer det op. Cyklerne bliver gjort klar, og så går turen til Cap Arkona. Vi cykler gennem Breege, Østersøbadet Juliusruh, forbi en campingplads og kommer på en fin cykelsti langs Østersøen. Ind imellem må vi standse og nyde den flotte udsigt. Op mod Arkona ligger en stor mark med bare røde valmuer, der dog nu delvis er afblomstret, og ud over havet, hvor vi kan se til Glowe og Lohme. Vi cykler videre til Vitt, en meget særpræget lille fiskerby helt ned til Østersøen, der ligger gemt sådan, at man først opdager den, lige når man kommer ind.

    I første omgang cykler vi lige igennem og finder stien til fyrtårnet på Cap Arkona. Der er mange fodgænger og cyklister på vej derop, vejen er godt pløret efter regnen, og ind imellem må vi trække cyklen, fordi vi simpelthen sidder fast. Men vi kommer derop, først til et tidligere funkpejltårn fra marinen. Her står vi og kikker ned ad skrænten og ud over Østersøen, og vi får øje på flere turistskibe og nogle sejlbåde, hvis hvide sejl lyser i solskinnet. Det nordligste punkt Rügens hedder Gell-Ort og er markeret med en 165 tons tung stenblok, der kaldes Siebenschneiderstein. Herfra går også en trappesti ned til stranden, som vi dog ikke benytter.

    Vi går i stedet videre til Schinkel-tårnet og fyrtårn Arkona. Schinkeltårnet er det første i 1827 opførte 19 m høje fyrtårn, som har sit navn efter planlæggeren. I tårnet går man op af en meget flot smedejernstrappe til 3 etager. Fra udsigtsplatformen er der fin udsigt rundt omkring. På de tre etager er der udstillinger over Schinkels bygningsværker på Rügen og i Pommern og over opførelsen af Schinkeltårnet og fyrpasserens liv. Tårnet rummer også en udstilling om udviklingen af Søretningstjenesten i tidens løb.

    Derefter bestiger vi det nye fyrtårn, der er 36 m høj og blev taget i brug 1901. Vi har en fantastisk udsigt hele vejen rundt - over Wiek og Wieker Bodden og DornbuschHiddensee, ned til Glowe og Lohme, og i det fjerne over Østersøen kan vi lige skimte Møns Klint. For anden gang er vi så heldige at have så klar luft og så god en udsigt. Ved Kap Arkona ligger også resterne af en borg fra slavisk tid, der var viet til guden Swanewitt. I 1168 blev borgen erobret af Danskerne og ødelagt. En del af ruinerne er styrtet i Østersøen.

     
    Cap Arkona Fyrtårne ved Cap Arkona og farverig natur
     

    Vi cykler fra fyrtårnet ned ad en asfalteret vej, men svinger til venstre igen for at komme ned til Vitt. For enden af byen kommer vi først til en lille ottehjørnede kirke fra 1816. Her havde man holdt gudstjeneste under fri himmel, men måtte ofte afbryde på grund af dårligt vejr, indtil den lille kirke blev bygget. Men der siges, at det kunne hænde, at en fisker kom ind under prædiken og råbte, at "silden kommer". Så forsvandt alle fiskerne ned til havnen, og kun kvinder og børn var tilbage. I kirken er der et flot vægmaleri omkring indgangen som viser "Mennesker i storm", malet af en italiener med navn Mucchi. Både kirken og Vitt er fredet. Byen ligger nede i slugten med små stråtækte huse. Der er kun sand- og grusveje, der i dag er ret smaskede. De fleste huse er beboet. Ud til Østersøen ligger en lille bitte havn, hvor man har en god udsigt på de langt ud i havet ragende store klipper af Kap Arkona. En lille kro frister til et ophold, men nu skal vi tilbage.

    Tilbage ad cykelstien kommer vi til en bænk med udsigt over Østersøen. Jeg skal også lige engang i buskadset. Derefter slår vi os ned på bænken, drikker en medbragt øl og vand og nyder udsigten. Der kommer en lille flok fodgængere forbi og fotograferer nogle kæmpe sten ved bænken, der næsten er dækket af græs og planter, og så opdager vi først, at vi sidder ved Vågterstenene af Nobbiner stor-gravsted fra oldtiden. Jeg bliver nu lidt flov over mit ærinde bag buskene og beder om forladelse.

    På vejen tilbage beundrer vi de mange flotte huse med store hvidtmalede verandaer i Juliusruh. Disse pompøse huse og hoteller med flotte facader er typiske for alle større badebyer langs Østersøen. På Kirmar får vi aftensmad og efter en lille spadseretur rundt ved havnen slapper vi af resten af aftenen.

    Havnepenge  14,00 DM
           Entré     18,00 DM
     
    Lørdag, den 26. juni 1999
    Det er skyet vejr. Erwin henter rundstykker i Marine-provianten. De er helt varme endnu. Så handler vi ind til weekend, men der er ikke meget frisk kød at få. Ekspedienten siger, at op til weekend sørger de for at få udsolgt, så de har friske varer igen mandag. Sådan kan det også gøres!

    Bagefter cykler vi over die Schaabe til Glowe. Die Schaabe er en gennem årtusinder opstået naturlig sanddæmning, der strækker sig fra Juliusruh til Glowe og skiller den Kleiner Jasmunder Bodden fra Østersøen. Østersøstranden forløber i en lang og blød bue med fin sandstrand, der kaldes for øens bedste. Der går en 11 km lang god cykelsti gennem en dejlig fyrreskov. Cykelstien er asfalteret og "bølger" gennem landskabet - op og ned - som bølger på havet, sådan at vi altid kan nå op uden de store anstrengelser, og jeg bliver næsten euforisk. Vi møder nogle unge mennesker på rulleskøjter, der nyder stien ligesom os. Vi kan slet ikke lade være at smile til hinanden. Det er en fin og afslappende tur.

    Glowe er en turistby med restauranter og små caféer, men i dag er her ret stille. I forbindelse med et ferieanlæg er der anlagt en park direkte ved Østersøen, og her spiser vi vor medbragt frokost. Lidt længere hen opdager vi en ny østersø-havn under opbygning, der dog ikke er i brug endnu.

    Jeg vil jo så gerne til Stubbekammer og Königsstuhl!! Vi spørger et par, som arbejder i haven om vejen, og de fraråder os at cykle den tur, da der ikke findes en cykelsti, der er kun den meget trafikerede landevej - og så er der langt. Men hvis vi vil tage bussen, må vi gerne stille cyklerne hos dem, de er endda så flinke at finde en busplan frem. Vi snakker lidt frem og tilbage, men opgiver det så - heldigvis. Vi vender cyklerne og tager i stedet for nogle små afstikkere ud til stranden. Solen viser sig ind imellem, men den stikker. Vi bliver jagtet af myg og stikkende fluer i fyrrekrattet, og vi kan godt mærke, at der er regn på vej. Vi er da også lige tilbage på havnen, da regnen sætter ind, og det regner så hele eftermiddagen.

    På havnen er der sat kiosker og telt op til sejlerfesten - som nu også falder i vandet, men der bliver dog gennemført nogle kapsejladser. På Charterbådene skifter besætninger, og det er nok heller ikke den rene fornøjelse i den silende regn.

    Om aftenen hører vi fra Dieter i VHF, at de fredag aften har set generalprøven af Størtebeker-forestillingen (spektaklet). Den har været flot, men de har måttet sidde med puder og tæpper og varme jakker for at holde på varmen. I dag er de sejlet til Stralsund.

    Havnepenge 14,00 DM

     
     
      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom