Tursejlads og rejser
som livsstil

  Aktivitetskalender
  Markedsplads
 
  Forum
  Kontakt
 
  Forside
  Søgeportal
  Gæstebog
  Fotoalbum
  Her og Nu
  Islandsrejsen
  Spanien 2012
  Spanien 2013
  Spanien 2014
  Bustur til Harzen
  Rüdesheim/Rhinen
  Limfjorden
  Rügen
 
  • Forside
  •  
  • Drejø, Bagenkop, Rødby
  •  
  • Gedser, Barhöft
  •  
  • Hiddensee
  •  
  • Ralswiek, Prora
  •  
  • Ralswiek, Bergen
  •  
  • Breege, Cap Arkona
  •  
  • Stralsund
  •  
  • Stahlbrode, Lauterbach
  •  
  • Seeberg
  •  
  • Gager,Mønchgut,Klinter
  •  
  • Usedom - På Peenen
  •  
  • Wieck, Greifswald, Str
  •  
  • Zingst/Boddenlandskab
  •  
  • Barth, Bodsted, Barhøft
  •  
  • På Falster, Møn, Sjælland
  •  
  • Vejrø, Dageløkke
  •  
  • Svendborg, Lyø, Assens
  •  
  • Eftertanker
  •  
  • Logbog i øvrigt
  •  
  • Sejlplan 1
  •  
  • Sejlplan 2, trin for trin
  •   Fra båd til båd
      Sjælland rundt
      Kieler Kanal/Ejder
      Slien
      Århusbugten
      Odense og Korsør
      Mariager Fjord
      I det Sydfynske Øhav
      Sommer 2008
      Sommer 2009
      Sommer 2010
      Sommer 2011
      Sommer 2012
      Test
     
    Login | Tilmeld Gedser, Barhöft  
      <- Forrige side Næste side ->
    Tirsdag, den 15. juni 1999
    Afgang kl. 8.30 efter at færgen er kommet ind. Vinden er svag V/NV, solskin til let skyet vejr. Mesan og motor.
    Det bliver en fin tur. Vi har udsigt til Nysted, og gamle minder bliver frisket op. Det går forbi Røde sand, der lyser som sølv i solen, og ind i Gedser Rende. Selvfølgelig møder vi færgen fra Rostock, men uden dramatik. Vi sejler ind i lystbådehavnen og lægger glædelig overrasket til kl. 13.00. Det er en fin lystbådehavn med udsigt over Østersøen. Vi går lidt rundt omkring og finder efter en længere gåtur en Dagli' Brugs, hvor vi køber ind. Hos havnefogden kunne vi låne en trillebør til vores tomme gasflaske og har så et godt transportmiddel.

    Det var lige det rette tidspunkt at løbe tør for gas, inden vi skal sejle til Tyskland. Vi køber også jordbær til aftenkaffen. Ved færgehavnen forhører jeg mig om afgangstider til Rostock, hvis vi skulle blive hængende et par dage.

    Aftensturen går langs en meget fin badestrand hen mod en ferieby med badeland, som virker ret forladt, og forbi nogle store og flotte sommerhuse tilbage til havnen.

     
    Kirmar i Gedser
     
    Onsdag, den 16. juni 1999
    Afgang fra Gedser kr. 7.30. Det er havblik. Det er dårlig sigt, og efter at fyrtårnet er ude af syne, er vi meget agtpågivende overfor skibstrafikken. I Kadetrenden er der meget trafik, og det ene store skib efter det andre dukker som en silhuet op fra disen. Midt i renden ligger nogle fiskefartøjer stille, og vi beundrer deres besætningers gode nerver. Vi holder lidt tilbage for en stor færge fra Travemünde til Helsinki - så er der fri passage igen. Lidt senere kommer solen igennem disen og det bliver dejligt og lunt.

    Mens vi nærmer os Darsser Ort kommer et skib fra Bundes Grenzschutz imod os fra styrbord, og vi er ret overrasket, da de sætter en gummibåd i vand og to mænd kommer over til os. De spørger, om de må komme ombord og stille nogle spørgsmål. Jeg synes, det er lidt forunderligt og spørger efter deres legitimation. Det viser sig så, at den har de glemt på skibet, men vi kan jo også se at det er rigtigt nok. Det er et par flinke unge mænd, den ene kommer over og noterer bådnavn, pasnr., navn m.v. De vil vide, hvor vi skal hen og gør os opmærksom på, at Darsser Ort kun er en nødhavn og normalt ikke må anløbes. De vil også have os til at melde os til i nærmeste toldhavn, som ville være Warnemünde - 20 sm tilbage -, og vi siger nej tak! Erwin siger for sjov, at så må I spærre os ind. Da vi fører mesanen, henviser de til, at vi mangler trekanten for at vise, at vi motorer under sejl. Efter lidt snakken i mobiltelefonen med moderskibet ønsker de os så god tur og sejler tilbage.

    Vi er selvfølgelig lidt fortørnet i de her EU-tider, lufter tanken om, at de ikke har andet at lave og kommer så i tanker om alle de indslusere af udlændinge, som jo nok også findes i Tyskland.

    Mens vi sejler ind i havnen Darsser Ort kl. 12.15, kommer en opsynsmand straks og spørger, om vi vil overnatte og anviser os en plads, men efter en runde i havnen vil vi ikke blæse ind her, selv om der ligger det pragtfulde naturområde med en stor skov bagved, og vi beslutter os hurtigt til at sejle videre til Barhöft, endnu 23 sm, men i det flotte vejr gør det ingenting. Efter en halv times sejlads kommer Bundes Grenzschutz ud til os engang til, mens vi sidder og gumler vores frokost og får os en øl. Den unge mand kommer ombord igen og afleverer en liste over havne, hvor man kan indklarere. Vi forklarer ham, at og hvorfor vi sejler videre. Han oplyser os om, at der ligger en grøn Toldbarkasse i Barhöft. Hvis den ikke skulle være der, så har vi i hvert fald opfyldt vores "opsøgspligt". Et andet formular skal nok være en forklaring for deres tilstedeværelse og ihærdighed. Heraf fremgår bl.a., at "man gør sig strafbart, hvis man gemmer personer på skibet uden indrejsepapirer med det formål at unddrage dem en grænsekontrol eller at sætte dem i land udenfor en havn". - Og her har man så én grund til den strenge kontrol.

    De gør også opmærksom på Naturområdet Mecklenburg Vorpommern, der er spærret for lystbåde - men det har vi kunnet se på søkortet. Samtidig forsikrer de, at det hele er venligt ment og ønsker os en god tur fremover, hvorpå jeg ikke kan lade være med at sige, at vi jo muligvis ses igen på hjemvejen. Jeg kan nu ikke lade være med at føle mig provokeret, og den glade stemning får en dæmper på. Hvad havde jeg regnet med? At man i det nye Europa kunne komme og gå i de forskellige lande, som om man var hjemme? Eller at man ved Kirmars syn sendte et velkomstkommando afsted??!!

    Ved kl. 16.00 nærmer vi os anduvningen ved Hiddensee til Barhöfter Rende, og den glade spænding er der igen. Vi sejler mellem Der Bock og Hiddensee med den lange sandbanke. Renden er godt markeret, og mine øjne vender fra den ene til den anden side, for ikke at gå glip af noget med alle de nye indtryk. To gamle vagttårne fra DDR-tid står på bakken bag ved havnen, og vi ankommer til Barhöft havn kl. 17.15.

    Det er meget varmt i havnen, der allerede er godt optaget. Vi må gøre fast ved en fortøjningsbøje agter, som dog går forbavsende godt, og nogle tyske sejlere tager imod vore fortøjninger ved flydebroen, hvor jeg ikke kan springe ned. Der er en god stemning i havnen, og snakken går lystigt frem og tilbage.

    Jeg føler mig stadig lidt påvirket af hændelsen med Bundes Grenzschutz og er lidt anspændt. Der ligger ingen toldbarkasse. -

    Vi anmelder os hos havnemesteren, en østtysker, der bestemt ikke er venligt stemt overfor hverken Told eller Grenzschutz, og efter hans snak om de nye forhold føler vi os igen lidt ilde berørt - nu i modsat retning, da vi kan fornemme, at han måske har lavet sager på grænsen af det lovlige og ikke er kommet så godt fra det. Det fører ikke til noget. Om aftenen kommer en bil med to toldere, der skal hente besætningen fra toldbåden, der dog ikke kom tilbage den dag, og efter en lille snak med de toldere, der tager det hele ret afslappet og henviser til EU-bestemmelserne, er den sag ud af verden for en stund. Men en skriftlig bekræftelse får vi ikke.

    Vi går lidt rundt og slapper ellers af i solen. Der ligger et stort hotel og en isbar ved havnen, samt en lille kiosk, hvor man kan spise en pølse eller sandwich og drikke vand eller øl. Her kan man købe vand, øl og spiritus og også lidt af det nødvendigste til proviantering - det er så lidt, at man helst skal have det medste med sig. Indehaveren fortæller senere, at der ikke kommer så mange mere til Barhöft som før, og at det derfor er svært at have et stort sortiment af levnedsmidler - men sæsonen er jo heller ikke rigtig startet endnu.

    Lidt længere hen ligger en gammel militærbygning, som nu bruges af tolden, og stien fortsætter ind i skoven. Barhöft har i DDR-tiden været fuldstændigt spærret område, kontrolleret af militæret, og mange gamle forladte betonbygninger vidner stadig om det. Her viser et skilt, at der i nærmeste fremtid skal opføres parcelhuse og lejligheder. Efter sigende var havnen og Barhöfter Rende efter murens fald så forurenet, at der var fiskeriforbud i flere år. Dette står i skarp kontrast til de naturskønne omgivelser med så rigt et fugleliv.

    Havnepenge: DM 17,50

     
    Barhöft
     
    Torsdag, den 17. juni 1999
    Havnedag. Det er fint vejr, solskin - men med trussel om torden i eftermiddagstimerne. Efter en snak med havnefogden, nu er der heldigvis en meget flink og venlig dame (manden fra i går var kun afløser), pakker vi cyklerne ud og tager på opdagelse rundt omkring Barhöft. Vi cykler ad en vandre- og cykelsti langs med "die Auen" til Zarrezin med udsigt til Der Bock og Grabower Bodden. Her overrasker vi en nøgen mand, der går og soler sig uden at være det mindste genert over vores fremkommen. Videre går det til Klausdorf, hvor vi finder en natursti, der går langs med Prohner Wiek - og her punkterer baghjulet af min cykel.

    Mens vi står og betragter skaden, bliver vi nærmest overfaldet af myg og bidende fluer. Erwin opdager, at han har glemt et mellemstykke til luftpumpe og ventil. Mens han cykler de 4 km til havnen, begynder jeg at trække cyklen væk fra stien og op på vejen og spadserer med cyklen på slæb mod Barhöft. Efter halvvejen kommer Erwin med alt lappeudstyret, og på en parkeringsplads i skoven går vi til værks, mens vi prøver at holde myg og fluer på afstand. Vi får hullet tæt, men finder ikke synderen. Så cykler vi igen, men efter ca. 200 m er den flad igen. Så hjælper det altså ikke noget. Jeg trækker resigneret cyklen ned til havnen.

    Erwin reparerer 7 huller og finder en lille trekantet flad flintsten med skarp spids, der - ikke større end en lillefinger-negl - har lavet alle de huller i slangen, mens jeg trak cyklen det sidste stykke vej ned til havnen. Han får mange opmuntrede ord og punkteringshistorier fra naboskibene med på vejen. Der bliver ikke cyklet mere den dag, men jeg går en tur gennem en gammel skov langs med Prohner Wiek om eftermiddagen, bevæbnet med en stor ukrudtsplante til at afværge myggene. Der er utrolig mange fugle i skoven der holder koncert - en flot natur - men også utrolig mange myg ved skov og strand.

    Der trækker nogle tordenskyer rundt, men det bliver ikke til tordenvejr. Om aftenen kommer der en gruppe glade pensionister ned til broen fra Barhöfts Hotel, som kommer fra Bielefeld i Vesttyskland. De står på broen og snakker og pjatter med os sejlere og spørger bl.a., om vi virkelig skal sove dernede i båden. Vi tror, at de er glade for deres hotelsenge den aften. Erwin kalder dem "de Bielefelder Bure (bønder)".

    Havnepenge:     17,50 DM
     
    Fredag, den 18. juni 1999
    Fint vejr og solskin. Vi vil tage bussen til Stralsund for at købe reservedæk og slanger til cyklerne. Det er ikke sikkert, at vi kan få det på Hiddensee eller Rügen. Ved busstoppestedet bliver vi taget op af en bilist og hans kone, der viser sig at være værtsparret fra hotellet. De sætter os af ved busstationen i Stralsund. Undervejs fortæller de os en del over området, de nye tider siden murens fald og om alle de fornyelser og besværligheder, der stadig venter forude. Vi får da også først engang et chok, da vi kommer ind i byen. Stralsund er een stor byggeplads, hvor man, når man ser bag de fine nye facader, ser ruiner alle vegne - som om det var lige efter krigen. Mange huse er lukket og barrikaderet med træplader. Enten mangler der penge til restaurering eller ejendomsforholdene er ikke afklaret. Omkring torvet er det gamle Rådhus og mange gamle bygninger restaureret i gammel stil og vidner om Stralsunds fortid som Hansestadt.

    Selve Rådhusfacaden er særlig flot, og som en tilgift kommer der lige nogle glade og strålende nygifte ud med deres følge. Dette giver en ekstra god stemning omkring bygningen. Her ser vi også pensionistgruppen fra Bielefeld på en rundvisning.

    Det er fredag og stor markedsdag med mange boder med alt fra frugt og grønt, kød og ost til tøj, tasker, fodtøj og alverdens ting og sager. Der er en del Tamiler med deres varer, og de er meget dygtige til at sætte en handel i gang. Vi bliver da også fristet til at handle lidt.

    Der er en lille hyggelig gågade med små forretninger, springvand og restaurationer. I en sidegade finder vi en cykelforretning og køber vore reservedele. Selvfølgelig skal vi lige kaste et blik over havnen. Vi kan næsten ikke løsrive os - men vi skal ikke tage alt på forskud - vi vil jo komme tilbage med Kirmar, hvor vi også skal opleve noget. Efter en lille frokost går turen tilbage med bus til Barhöft. Der er utrolig meget trafik på landevejen, og vi er glade for, at vi ikke er cyklet herud. - Vi glæder os til at besøge Stralsund per skib. Vi har jo kun set en brøkdel af byen. - Men der er alt for mange biler!!

     

     
    Rådhus Stralsund (kopi) Havnen i Stralsund (kopi)  Tværkanal (kopi) 
     

    Om aftenen er der fiskesalg på Barhöft havn. Vores nabo har anbefalet os at prøve røget "Butterfisch". Den smager også rigtig godt og smelter som smør på tungen - men den har sine følger, det kan Erwin fortælle lidt om...... Som dessert er der jordbær med fløde. Vi hører for første gang fra Maria og Dieter over VHF, de ligger med båden i Breege og sejler videre til Ralsvig i morgen.

    Endnu en tur rundt på havnen inden vi skal til køjs. Den lange grund i forbindelse med Hiddensee ligger næsten tør nu og er fyldt med vadefugle. Den skal vi helst gå fri af i morgen.

    Havnepenge:  16 DM

      <- Forrige side Næste side ->
    Copyright © 2007 - 2017 Andrewscom