Torsdag, den 25. juni 1998
Igen op med vejrmeldingen kl. 5.45. Himlen er helt sort over Grenaa og næsten hele kysten, og mit hjerte falder en tak længere ned. Jeg ser allerede tordenen kaste sig ned over os. Vi diskuterer lidt frem og tilbage. Jeg er ikke så meget for at sejle ud med disse skyer i mente. Vejrmeldingen lyder på SØ/S 3 - 10 msek. Altså ret gunstig til os, når vi har kurs mod Hals. Vi sætter rebet storsejl og fok, men efter kort tid viser det sig, at vinden er plat læns og storsejlet næsten ikke til at styre. Ned med storsejlet og op med mesanen, 1500 omdrejninger på motoren, og så går det bare derudad. Jeg risikerer et blik bagud og ser med lettelse, at skyerne opløser sig efterhånden, blå himmel kommer frem, og solen skinner lidt sløret gennem disen. kl. 8.45 hører jeg vejrmeldingen - og regn og torden bliver nu varslet til om aftenen. Så begynder Regina at slappe af.
Vinden frisker lige så stille op, vi gør en god fart, mens bølgerne skubber mere og mere på. Erwin må tit korrigere vores kurs, så meget afdrift har vi til bagbord. Det er godt, at vi kan se det på vores navigator. Vi kan også se på nogle sejlere bag ved, at de skal korrigere deres kurs af og til.
Det er mærkeligt at sejle så lang en strækning. Jeg er altid anspændt i begyndelsen - men alligevel nyder jeg dog havets brusen og at se på vandet, hvordan bølgerne ter sig, hvordan de skummer og visker, en forkert sø ind imellem klasker op på siden og man bare driver fremad. Man kunne lige så godt nyde det fra starten - men så er man nu engang. - Neden om læ er det med den søgang ikke så behageligt, men vi får en kop kaffe i ny og næ, lidt frugt og en kiks. Mens vinden frisker mere op endnu, og søerne bliver større og større, vælger Erwin at sejle ind i Limfjords-renden lidt før end vores waypoint var sat til. Vi kan se afmærkningerne på lang afstand - men vi sejler og sejler, mens de kun langsomt nærmer sig.
Kl. 15.00 præcis sejler vi ind imellem den grønne og den røde lysbøje til Limfjorden - så vi er nået "derop"! Vi sejler forbi Hals, og kl. 16.00 lægger vi til i Mou, en lille havn på bagbordside, hvor vi får en fin plads med næsen i vinden, solen skinner stadigvæk, og vi er glad og tilfreds med dagens sejlads. Der er ikke mange gæster her i havnen, de fleste tager sikkert til Hals.
Efter en øl og en ostemad cykler jeg til byens Brugsen, ca. 2 km, og middagen står på stegt flæsk, salat og brasede kartofler. Vi er meget trætte! Nu først truer det med regn og torden, og der kommer da også lidt vand. Men nu er vi ligeglade, fordi vi går træt til kojs i Limfjorden.
|
Fredag, den 26. juni 1998
Efter en god nattesøvn og et lunkent brusebad tager vi afsted til Aalborg kl. 9.45. Det er skyet og truer med regn, mens vi sejler for motor. Selv om der er lidt diset, kan vi hele tiden se det afvekslingsrige bagland. Først da vi nærmer os Aalborg med al de industrianlæg langs fjorden, bliver der trist at se på. Men det kan jo ikke kun være natur det hele, og uden den økonomiske trivsel industrien giver os, ville vi nok ikke har råd til at sejle her med vores Kirmar - om vi så har arbejdet nok så meget hele vort liv. Så vi kikker på alle disse anlæg med bekymring for miljøet - men også med en vis respekt.
Ved Nørresundbroen må vi fatte os lidt med tålmodighed, før broen går op, og vi sejler igennem sammen med en fiskekutter kl. 13.10. Vi får igen en fin plads i Vestre havn med stævnen ud til fjorden og solen i cockpittet.
Efter en glad og god frokost og et lille hvil går vi en tur op i nogle af byens gågader og spiser feriens første softice. På hjemvejen køber vi lidt ind til de næste to dage, og menuen den aften står kun på jordbær med fløde. Det trækker op til regn og torden.
|